A japán és koreai gyártók egyetértenek Trump javaslataival – Totalcar

Bármit megtesznek amerikai exportjuk megtartásáért a hagyományos ázsiai autógyártók.
A Toyota és a Hyundai ugyan panaszkodik az Egyesült Államok elnökének új vámjaira, ám egy dologban Donald Trumphoz hasonlóan gondolkodnak: America First. Ez az esetükben azt jelenti, hogy megemelt tarifák ide vagy oda, nem mondanak le az észak-amerikai piacról - írta a Reuters.
Mindkét cégnek, akárcsak a Hondának vagy a Nissannak, messze a legfontosabb exportpiaca az Egyesült Államok. A Toyota és a Honda iparági becslések szerint árbevételüknek legalább 40 százalékát az USA-ban eladott autóik adják. Miután a kínai autóeladások a brutális hazai konkurencia miatt bezárulnak előttük, és Ázsiában, illetve a világ más részein a kínai "jövevényekkel" kell versenyezniük, a félig zárt amerikai piac jelentősége nagyobb, mint valaha.
A hibrid meghajtású autók piacán valóban kiemelkedő erőfölénnyel bírnak, hiszen széles választékot kínálnak, ami különösen az Egyesült Államokban növekvő népszerűségnek örvend. Ez leginkább a Toyota, Hyundai és Kia esetében figyelhető meg, míg a Honda viszonylag háttérbe szorul. Ezen gyártók jelentős tőkeereje lehetővé teszi számukra, hogy nyomást gyakoroljanak a piacon gyengébben teljesítő versenytársakra, mint például a Nissan vagy a Stellantis. A profitjuk megőrzése érdekében hajlandóak lehetnek a vámok által okozott árréscsökkenést elfogadni, így több járművet értékesíthetnek, miközben a konkurenciát kiszorítják a piacról.
Két, a Hyundai működését jól ismerő bennfentes, valamint japán vállalati vezetők külön-külön nyilatkoztak a Reutersnek, és mindketten megerősítették, hogy cégeik nem tervezik csökkenteni amerikai eladásaikat a vámok hatására. Annak ellenére, hogy ezek a vámok jelentős kihívásokat jelentenek számukra, a vállalatok kitartóan tartják magukat a piacon.
Az Egyesült Államok a Toyota legnagyobb exportpiaca, ahol 2024-ben 2,3 millió autót adtak el. A Lexus világszintű eladásainak több mint ötöde köszönhető a pénzes amerikai autósoknak. Az USA a japán autógyártó második legnagyobb piaca Japán után. A Hyundai profitjának 60 százaléka az amerikai eladásoknak köszönhető, miután ott többet kérhetnek autóikért, mint hazai piacukon.
Negyven évvel ezelőtt az USA-ban olcsó "gagyiként" tartották számon a dél-koreai autókat, ám ezen sikerült túllépniük. Az egyik Hyundai-bennfentes azt mondta a Reutersnek, hogy eszük ágában sincs veszni hagyni ezt a sikert.
A legtöbb hagyományos ázsiai gyártó eddig elkerülte az áremelést az amerikai piacon, és az erősebb játékosok továbbra sem terveznek ilyen "csúfságot". Inkább a piaci részesedés növelésével próbálják tartani profittömegüket. Emellett az új piaci környezet elősegítheti az autógyártásban zajló vállalati konszolidációt.
A Toyota részesedése a Mazdában 5,1 százalék, míg a Subaruban 21 százalék, ami azt jelzi, hogy ezek a márkák erőteljesebben támaszkodhatnak a tőkeerős anyacég támogatására. Ezen kívül a gyártási kapacitások bővítése az Egyesült Államokban is egy ígéretes lehetőség. Míg a Hyundai és a Kia még mindig az autóik kétharmadát hazai üzemekből exportálja az USA-ba, addig a Toyota esetében a tavaly eladott autók több mint felét, összesen 1,3 milliót, helyben, az amerikai gyártósorokon állították elő.
A Hyundai a Fehér Házban, Trump jelenlétében jelentette be még márciusban, hogy 21 milliárd dollárt akar befektetni az Egyesült Államokban, egyebek mellett egy új acélgyártó üzem létesítésére. Ezzel az ottani autógyártó kapacitását 1,2 millióra bővítheti. Ugyanakkor az ázsiai cégek elismerik, hogy az amerikai gyártás a magasabb bérek miatt drágább.
A cégek szerencséjére a kínai konkurenciával nem kell számolniuk, mivel Joe Biden elnök 100 százalékos importtarifát vezetett be a Kínában gyártott elektromos autók amerikai értékesítésére.
Összességében a Reuters elemzése arra figyelmeztet, hogy az új vámok negatívan befolyásolhatják az ázsiai autógyártók teljesítményét, ami az év végén váratlan nehézségeket okozhat a tőzsdei befektetők számára.