A legfontosabb biztonsági mechanizmus hiányzott a...


A nem éppen olcsón felújított Budapest-Esztergom vasútvonalon minden a legnagyobb rendben zajlik, csupán egy aprócska probléma árnyékolja be a helyzetet: a biztonsági rendszer nem üzemel. Ennek következtében a mozdonyvezetőknek minden egyes út előtt kézzel írott figyelmeztetéseket kell készíteniük.

Hadházy Ákos, a független országgyűlési képviselő, közösségi oldalán osztotta meg, hogy a felújított esztergomi vasútvonalon, amelyre körülbelül 80 milliárd forintot költöttek, a legfontosabb biztonsági rendszert, az elektronikus vonatmegállító rendszert, csak két kisebb szakaszon alakították ki. Ráadásul még ezeken a területeken sem működnek megfelelően a berendezések.

Mint tudjuk, ez a kulcsfontosságú biztonsági rendszer az, amely megakadályozza a vonat továbbutazását, amennyiben a mozdonyvezető valamilyen okból, például figyelmetlenség, kedvezőtlen látási körülmények vagy akár hirtelen rosszullét miatt figyelmen kívül hagyná a piros jelzést.

A független parlamenti képviselőhöz most egy különleges írásbeli tájékoztató érkezett, amelyet azok a mozdonyvezetők kapnak meg, akik az érintett pályaszakaszon teljesítenek szolgálatot. Ezt az iratot minden vonatút előtt át kell nézniük, mielőtt munkába állnának.

Hadházy a helyzetet egyenesen "Moldova novelláiba illő megoldásként" jellemzi, hiszen a történet arról szól, hogy a Pilisvörösvár és Solymár, valamint Solymár és Óbuda közötti szakaszon bár papíron rendben van a rendszer, a valóságban ez korántsem így van. A mozdonyvezetők minden egyes út előtt kapnak egy írásos utasítást, amelyben tájékoztatják őket arról, hogy a biztonsági berendezés sajnos "éppen" nem üzemel. Az írásos utasítás azonban nem tartalmaz további iránymutatásokat, csupán az aktuális figyelmeztetést, ami igencsak aggasztó.

Az esztergomi vonalon eddig csupán egyetlen alkalommal, 2019-ben történt majdnem tragédia a biztonsági berendezések hiányosságai miatt – írja Hadházy. Ekkor a vizsgálati jelentés megállapította, hogy egy mozdonyvezető-gyakornok figyelmen kívül hagyta a vörös jelzést. A jelző éppen azért jelezte a tilalmat, mert az általa védett sorompó nyitva volt; szerencsére a mozdonyvezetőnek végül sikerült megfékeznie a járművet. A jelentés különösen hangsúlyozza, hogy a nemrég felújított szakaszon a biztonsági rendszerek nem működtek megfelelően.

Hadházy az esettel kapcsolatban a korrupció gyanúját is felemlegeti, hiszen, mint írja, úgy fizették ki a beruházást, hogy a biztonsági rendszer sok éve nem is működik, ami pedig nettó hűtlen kezelés.

A képviselő egy hasonló, korábbi esetet is visszaidéz posztjában. A szintén frissen felújított Püspökladány-Biharkeresztes nemzetközi fővonalról írta meg, hogy abból is kispórolták a biztonsági rendszert. Ott ennek majdnem halálos áldozata is lett: két vonat ugyanis összeütközött. A vizsgálati jelentés szerint, ha lett volna EVM, azaz elektronikus vonatmegállító rendszer, a baleset elkerülhető lett volna.

Related posts