A segítségnyújtás képes pozitívan alakítani az emberek életét. A MOME ösztöndíjprogramja kifejezetten a hátrányos helyzetű diákok és tanárok támogatására fókuszál, lehetőséget teremtve számukra a fejlődésre és a sikerre. - Librarius.hu

A segítségnyújtás az emberi lét egyik legmélyebb és legmeghatározóbb aspektusa. Hatása messze túlmutat az egyének szintjén, hiszen képes erősíteni és gazdagítani a közösségeket is. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) "Tiéd a holnap" ösztöndíjprogramja ezt a filozófiát testesíti meg: nem csupán a hátrányos helyzetű diákokat támogatja, hanem elkötelezett pedagógusokat is, így párhuzamosan formálja a személyiségeket és a közösségi struktúrákat.
Esélyt adni - a tehetség utat tör
A program 2023 őszén vette kezdetét, célja pedig az, hogy lehetőséget biztosítson tehetséges, de nehéz életkörülmények között felnövő középiskolások számára, hogy belépjenek a művészeti felsőoktatás világába. Az idei évben 18 hátrányos helyzetű diák kezdte el kreatív tanulmányait a MOME budapesti campusán. Itt nem csupán a szakmai fejlődésükre figyelnek, hanem a személyes fejlődésükre is komoly hangsúlyt fektetnek. A mentorálás, az inspiráló közösség és a folyamatos támogatás révén a résztvevők megtapasztalhatják, hogy tehetségük igazi kincs, amelynek kibontakoztatása mindenképpen megéri.
Ulrich Sára, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem animáció szakon tanuló hallgatója, aki mentorként járul hozzá a programhoz, így nyilatkozott:
A mentor olyan, mint egy megbízható nagytesó: nem csupán szakmai témákról beszélgettünk, hanem sokszor a személyes életünkről is. A program során a kapcsolatunk fokozatosan egy szoros barátsággá fejlődött.
Ezek a mondatok megmutatják, hogy a támogatás nem csupán egyszerű segítségnyújtás, hanem olyan kapcsolat, amely az emberi élet minden területére kihat. A mentorok és mentoráltak között kialakuló kötődés túlmutat a művészeti képzésen - személyiségformáló erővé válik, amely élethosszig tartó hatást gyakorol.
A tanárok szerepe a jövő alakításában kulcsfontosságú, hiszen ők nem csupán tudást adnak át, hanem értékeket, gondolkodásmódokat és készségeket is fejlesztenek. Az oktatóiként dolgozó szakemberek nemcsak információkat közvetítenek, hanem inspiráló példaképként is szolgálnak, akik segítik a fiatalokat abban, hogy megtalálják helyüket a világban. A tanárok felelőssége, hogy olyan környezetet teremtsenek, ahol a kreativitás, a kritikai gondolkodás és az együttműködés szárnyra kap. A jövő kihívásai, mint a technológiai fejlődés, a globális felmelegedés vagy a társadalmi egyenlőtlenségek, mind olyan területek, ahol a tanárok aktívan részt vehetnek a megoldások keresésében. Ők képesek arra, hogy a diákokat felkészítsék ezekre a kihívásokra, és arra ösztönözzék őket, hogy felelősségteljes állampolgárokká váljanak. A tanár-diák kapcsolat tehát nem csupán az ismeretek átadásáról szól, hanem egy közös utazásról, amely során a jövő generációi megtanulják, hogyan formálják a világot maguk körül. A tanárok tehát nemcsak a jelen, hanem a jövő építői is, akik hozzájárulnak egy fenntarthatóbb, igazságosabb és innovatívabb társadalom létrehozásához.
A MOME felismerte, hogy a hátrányos helyzetű diákok támogatása csak akkor lehet igazán sikeres, ha a mögöttük álló tanárok is megfelelő segítséget kapnak. Ennek érdekében idén először pedagógus-ösztöndíjprogramot indítottak, amely 14 elkötelezett tanárt segít, akik nem csupán oktatják, hanem motiválják és inspirálják diákjaikat is.
A tanári ösztöndíj célja, hogy azoknak a pedagógusoknak biztosítson anyagi és szakmai támogatást, akik újító módszerekkel segítik diákjaikat a kibontakozásban. A részt vevő tanárok között nemcsak művészeti oktatók, hanem matematika-, fizika-, magyar- és turisztika tanárok is megtalálhatók, ami azt bizonyítja, hogy a kreativitás és a támogatás minden tantárgyban és minden élethelyzetben meghatározó lehet.
A pedagógusok nem csupán személyre szabott támogatásban részesülnek, hanem egy élénk közösségi platform részeseivé is válnak. Itt lehetőségük nyílik tapasztalataik megosztására, valamint arra, hogy közösen fejlesszenek ki innovatív módszereket, amelyek révén növelhetik diákjaik esélyeit a sikeres jövőre.
Az egyik kulcsfontosságú kiválasztási kritérium az volt, hogy a pályázó tanár olyan közösségépítő, proaktív és elkötelezett egyén legyen, aki nyitott az új oktatási módszerek alkalmazására. Ez azt tükrözi, hogy a program nem csupán anyagi támogatást kínál, hanem célja egy valódi közösség kialakítása is, amelyet azok alkotnak, akik hisznek a fiatalok potenciáljában és az oktatás hatalmában.
A támogatás, amely alakot ad a léleknek.
A "Tiéd a holnap" ösztöndíjprogram üzenete messze túlmutat a hagyományos oktatás keretein. Ez egy olyan kezdeményezés, amely az emberi összefogásra és a közösség iránti elköteleződésre épül. Diákok és tanárok számára egyaránt lehetőséget teremt arra, hogy felismerjék: a mások segítése nem csupán egy múló aktus, hanem olyan erő, amely mélyen beágyazódik az életükbe, és tartós hatással van jövőjük alakulására.
Az ösztöndíjprogramban részt vevő diákok számára ez nem csupán egy újabb lehetőség, hanem egy fontos lépés a sikeres karrierjük felé. A tanárok számára pedig ez a kezdeményezés a munkájuk elismerését és megerősítését jelenti. Mindezek mellett talán az a leglényegesebb, hogy egy olyan támogató közösség tagjaivá válnak, ahol az együttműködés, a figyelem és a kreatív gondolkodás áll a középpontban.
A segítségnyújtás olyan emberi tulajdonság, amely minden más képességünket formálja: empátiát, kitartást, együttműködést, és végső soron a világ jobbá tételének lehetőségét hordozza magában.
A programról további információk és jelentkezési lehetőségek itt találhatók:
🔗 https://mome.hu/hu/tiedaholnap