A Squid Game rendezője úgy véli, hogy a második évad csak egy lépéssel brutálisabb az elsőnél, ahogyan a mai világunk is drámaian megváltozott a világjárvány óta.
Kegyetlennek tűnt az első évad a Squid Game világában? Ne aggódj, itt a következő, szavazós formátum, ami Hvang Donghjok író-rendező szerint csupán egy lépéssel van csak távolabb a valóság kegyetlenségétől. Az alkotó Zoomon keresztül válaszolt kérdéseinkre.
A Squid Game első évadát nagyban befolyásolták a dél-koreai pénzügyi válság idején szerzett személyes tapasztalatai. A második évadot tekintve: nem lett jobb a kedve.
Az első évad a világjárvány idején jelent meg. Azóta a világ valóban nem lett jobb hely, sőt! Egyre nagyobbak a vagyoni különbségek, a menekültekkel kapcsolatos problémák világszerte. A klímaváltozás, és természetesen a világszerte zajló tragikus háborúk még több olyan halálesetet okoznak, amelyeknek nem volna szabad bekövetkezniük. És a fiatalabb generáció manapság már nem akar gazdagságot teremteni, a munkából gazdagodni, hanem a könnyű pénzt vagy a főnyereményt keresi, például a kriptovalutákba való befektetéssel. Ez világjelenség, nem csak korei probléma. Szóval az ötletekért nem kellett a szomszédba menni.
A 456-os játékos karaktere ebben az évadban jelentős fejlődésen ment keresztül, sokkal érettebb és kifinomultabb megjelenést öltött magára.
A lépték drámaian megnövekedett, mind a játékok, mind a szereplők számát illetően. Valóban, a játékok jelentik a legnagyobb újdonságot, akárcsak a karakterek. Szong Gihun kivételével az összes résztvevő új figura, ami friss színt visz a történetbe. Ennek köszönhetően számos szerethető karaktert ismerhetünk meg, akiket a nézők szívesen támogathatnak a verseny során.
És behoztuk a kiszavazás drámáját is.
A Squid Game első évadának globális sikerével jelentős fordulatot vett a főszereplők és a készítők élete. A sorozat nem csupán a népszerűséget hozta el számukra, hanem új lehetőségeket is teremtett a szakmai pályafutásukban. A közönség és a média figyelme hirtelen rájuk irányult, ami új projekteket, szponzorációs lehetőségeket és nemzetközi elismerést eredményezett. A sorozat mély társadalmi kérdéseket is felvetett, így a szereplők és a készítők sokkal nagyobb platformot kaptak arra, hogy beszéljenek a társadalmi egyenlőtlenségekről és a gazdasági nyomásról. Az életük tehát nem csupán a hírnévről szólt, hanem arról is, hogy ezt a hírnevet milyen célokra használják fel. A Squid Game hatása tehát messze túlmutat a szórakoztatáson; egy újfajta diskurzust is elindított a társadalmi problémákról.
Az első évad forgatása után rengeteg különböző élményben volt részem, hiszen találkozhattam a sajtó képviselőivel és a rajongókkal Koreában, valamint más országokban is. Az egyik legmeghatározóbb dolog, ami megmaradt bennem, az a pénztelenségből fakadó kiszolgáltatottság kérdése, amelyre rávilágítottunk. De vajon milyen érzelmi utazáson ment keresztül Gihun az első évad során? Eredetileg nem tudtam pontosan felidézni, hiszen a túlélésre összpontosítottunk. Most azonban újra megnéztem a sorozatot, és próbáltam visszaidézni sok emléket, figyelve arra, hogyan forgattuk a jeleneteket, és hogy a látottakat milyen módon lehet tovább értelmezni.
Az elvarratlan főbb mellékszálak úgy tűnnek el a Squid Game második évadában, mint a vesztesek a rózsaszín szalagos fekete koporsókban
Nap mint nap választások elé állítanak bennünket, amelyek formálják életutunkat. A Squid Game azonban nem csupán a túlélésről szól; mélyen gyökerező, univerzális kérdéseket feszeget, mint a társadalmi rendszerek okozta frusztráció, az emberi magány és az elidegenedés érzése. De vajon érdemes-e ezeket a témákat még tovább mélyíteni vagy felnagyítani? Az élet komplexitása és a társadalmi problémák sokszínűsége lehetőséget ad arra, hogy új perspektívákat találjunk, és talán éppen ez a fokozás segíthet jobban megérteni a bennünket körülvevő világot.
Lehet, hogy sok általános megközelítés létezik, de most egy konkrét jelenséget szeretnék kiemelni. Az, ami leginkább foglalkoztat: a jelenlegi világ hogyan választ el minket egymástól, hogyan formál különböző táborokat, és hogyan válunk ellenségekké azokkal szemben, akiket a másik csoporthoz tartozónak tekintünk. A megosztottság számtalan formát ölt, igaz? Legyen szó etnikai, vallási, nyelvi, társadalmi vagy generációs eltérésekről. A politikai polarizáció egyértelmű: a baloldal és a jobboldal, a konzervatívok és a progresszívek egymással szemben állnak. Ezek a feszültségek olyan mélyre hatolnak, hogy úgy tűnik, egy áthidalhatatlan határvonal húzódik közöttünk. Ráadásul úgy érzem, hogy a világ vezetői is aktívan hozzájárulnak ezeknek a falaknak a felépítéséhez, erősítve a megosztottságot, amely mindannyiunk életét befolyásolja.
De akkor egy politikai választás nem demokratikus?
A mai világban, ahogyan a dolgok alakulnak, nem valószínű, hogy máshogy működjön. Olyan érzést kelt bennünk, mintha mindenki, aki más nézőpontot képvisel, vagy más választásokra hajlik, ellenfél lenne, akinek a létezését sem tudjuk elviselni. Ebből a megfontolásból született az ötlet, hogy a második évadban minden egyes forduló után a játékosoknak kötelezően részt kell venniük egy szavazáson.
És ez ahhoz vezet, hogy a játékokban részt vevő emberek azt gondolják: "Bármit is választottál, nekem van igazam, te tévedsz. Én egy angyal vagyok, te pedig az abszolút gonosz". És így az egész második évadban arra a kérdésre koncentráltam: van-e remény számunkra? Van-e jövő egy olyan világban, ahol mindenkit oldalakra osztunk és ellenségessé válunk egymással szemben? És ha ezen az úton haladunk tovább, őszintén hiszem, hamarosan a világ minden sarkában falakat fogunk látni. Az új évad fő ideája:
Nem szeretnék olyan közegben létezni, ahol ilyen értékek uralkodnak.
Mivé válik végül Szong Gihun? Egy forradalmárrá alakul, vagy talán egy megfáradt harcossá, aki az igazság keresésében találja magát?
Nem feltétlenül így van. A második évadban Gihun célja, hogy leleplezze a játék mögött álló titkos erőket, ezért újra részt vesz a vérfagyasztó vetélkedésben. Azonban, amit szeretnénk bemutatni a második és a már készülő harmadik évadban, az nem csupán a klasszikus konfliktus a jó és a rossz között. Ez tényleg nem erről szól, és egy ilyen egyszerűsített megközelítés unalmassá válna. Sokkal inkább egy mélyebb, rendszerszintű dilemmát kívánunk körüljárni:
Bennünket hajt-e az a belső erő és elszántság, hogy nekivágjunk a világ jobbá tételének?
Rendben van, világos, hogy Gihun nem éppen a forradalmi szellem megtestesítője, és nem is a világ megmentésére tör.
Na, látja? Ezek olyan gondolatok, amelyeket sokan megfogalmaznak magukban, de csak kevesen mernek igazán válaszolni rájuk. Ha visszatekintünk a történelem lapjaira, világosan látszik, hogy a hatalmon lévők bűnbánata sosem volt elegendő ahhoz, hogy valódi változást hozzon. Nem hiszem, hogy ez valaha is másképp lenne. A döntéshozók, akik sokszor nem ismerik a mindennapok valóságát, mindig az egyszerű embereken, a hétköznapi hősökön keresztül próbálnak érvényesülni. Rajtunk, és rajtad múlik, hogy küzdjünk a jobb jövőért. Mint a Squid Game, ahol minden egyes körben néhányan kiestek, vagy ahogy mondani szokták, "elesnek". Az élet egy folyamatos játék, és a tét mindig magas.
Akkor valószínűleg a forgatás alatt folyamatosan a szomorúság árnyékában lebegett!
Ó, dehogyis, nálam minden éppen fordítva alakult. Azok a pillanatok hozták el a legnagyobb örömöt, amikor virtuálisan embereket távolíthattam el – természetesen csupán szórakozásból.
Névjegy **Név:** [Saját neved] **Cím:** [Saját címed] **Telefonszám:** [Saját telefonszámod] **E-mail:** [Saját e-mail címed] **Weboldal:** [Ha van, a weboldalad linkje] **Rólam:** Üdvözöllek! [Rövid bemutatkozás, pl. „Szenvedélyes marketing szakember vagyok, aki a digitális világban navigál.”] **Szakmai területek:** - [Terület 1, pl. „Digitális marketing”] - [Terület 2, pl. „Tartalomkészítés”] - [Terület 3, pl. „Közösségi média menedzsment”] **Érdeklődési körök:** - [Hobbi 1, pl. „Utazás”] - [Hobbi 2, pl. „Fotózás”] - [Hobbi 3, pl. „Könyvek olvasása”] **Célom:** Mindig arra törekszem, hogy új kihívásokat találjak, és folyamatosan fejlődjek a szakmámban. Hiszek abban, hogy a kreativitás és az innováció kulcsfontosságú a sikerhez. **Kapcsolat:** Szívesen várom a megkereséseidet, akár együttműködés, akár csak egy jó beszélgetés céljából!
Hvang Donghjok, a dél-koreai filmipar kiemelkedő alakja, 1971-ben látta meg a napvilágot Szöulban. Mint rendező, producer és forgatókönyvíró, leginkább a Netflix világszerte népszerű túlélődráma-sorozatának, a Squid Game-nek a kreatív elméjeként vált ismertté. Emellett 2011-es Elhallgattatva című filmje is jelentős hatást gyakorolt, amely a hallássérült fiatalok iskolájában történt szexuális zaklatási ügyet dolgozza fel. Ez a film nem csupán egy erőteljes történetet mesél el, hanem katalizátorként is működött, hiszen a körülötte kialakult társadalmi viták arra ösztönözték a dél-koreai kormányt, hogy szigorú intézkedéseket hozzon, és megakadályozza a zaklató tanárok munkáját a fogyatékkal élő gyerekeket nevelő iskolákban. Hvang munkássága tehát nemcsak művészi szempontból figyelemre méltó, hanem a társadalmi változásokra gyakorolt hatása miatt is.