A tudósok élete nem csupán szórakozás és álomvilág, de néha mégis úgy tűnik, mintha egy izgalmas mese részesei lennének.

Ahogyan mindenben, a társasjátékok világában is jönnek-mennek a divatok. Tíz éve minden második játékban vikingek szerepeltek, aztán a Fesztáv sikere után hirtelen tömegével kezdtek érkezni az olyan játékok, amikben állatokat, növényeket tehettünk-vehettünk. Az utóbbi időben a tudományokkal, tudományos kutatással kapcsolatos játékok is megszaporodtak, amikben például a rókák mesterséges evolúcióját játszhatjuk le, vagy éppen a pszichoanalízis kitalálóit személyesíthetjük meg. Most három olyat mutatunk be ebből a zsánerből, amiben a tudósok a főszereplők.
A lenyűgöző nevű Sorry, We Are French stúdió két olyan játékot is megalkotott, amelyek lehetőséget adnak arra, hogy nagy tudósok nyomába eresszük magunkat. Mindkét játék remek választás családi összejövetelekhez, és ami igazán izgalmas, hogy a játékmenetük teljesen eltér egymástól. Az egyik játék, A Darwin nyomában, egy tablóépítő élmény, ahol a saját táblánkon a különböző kontinensek oszlopai, míg a sorokban a jelentős rendszertani csoportok helyezkednek el. A célunk az, hogy ezeket a sorokat és oszlopokat különböző lapocskákkal töltsük meg. A lapokat egy központi térképről gyűjthetjük be, ahol egy háromszor három rácsban mindig kilenc lapocska vár ránk. Azonban nem választhatunk bármelyiket szabadon; a Beagle, Darwin legendás hajója, folyamatosan köröz a lapok körül, és csak azokból a sorokból vagy oszlopokból szedhetjük össze a lapokat, amelyek mellett éppen áll.
Minden lapon valamilyen állat szerepel, így megvan a pontos helye a táblánkon. A lerakott lapok különféle bónuszokat adnak, és így különféleképpen adnak pontokat a játék végén. Ha kirakunk egy sort vagy egy oszlopot, akkor bónuszpontot kapunk, így érdemes például elmerülni Ausztrália élővilágában vagy hüllőszakértővé képezni magunkat. Ha már van egyfajta állatunk egy kontinensről, például emlősünk Afrikából, az elefánt, az nem akadályozza meg azt, hogy egy újabbat elvegyünk, például a zsiráfot, az új lapocskát egyszerűen a régi tetejére kell rakni. Ezzel persze rontjuk annak az esélyét, hogy a játék során összesen felvett tizenkét lap minél több sort vagy oszlopot töltsön ki teljesen, de cserébe ilyenkor kapunk egy fejezetet A fajok eredetéből, ami újfajta pontozást ad a játék végén. Lehet például, hogy így pontokat kapunk az ázsiai állataink után vagy éppen azért, ha minél több fejezetet szereztünk be a nagy műből. A körünk végén a Beagle folytatja útját a tábla körül, így idővel minden kirakott lap elérhető lesz.
A „Darwin nyomában” nem bonyolult, ám rendkívül szórakoztató játék, amelynek egyik legnagyobb előnye, hogy a szabályok elsajátítása csupán néhány percet igényel. Egy parti körülbelül fél órát vesz igénybe, ami ideális, hiszen így könnyen kedvet kaphatunk egy újabb körre az első után. A játék során nem kell attól tartanunk, hogy megromlik a hangulatunk: a legrosszabb, ami megtörténhet, hogy valaki elcseni előlünk a rég vágyott komodói varánuszt. De ne csüggedjünk, hiszen mindig találhatunk más állatokat, amikkel kárpótolhatjuk magunkat. A helyi vezetők felhasználásával ügyesen mozgathatjuk a hajónkat, vagy akár módosíthatjuk a kínálatot egy sorban vagy oszlopban. Ha ketten játszunk, lehetőségünk nyílik arra, hogy alaposan megtervezzük a lépéseinket, míg öt játékos esetén a kínálat folyamatosan változik, így a stratégiai tervezésünk némiképp korlátozottabbá válik. Ennek ellenére bőségesen van lehetőségünk arra, hogy építkezzünk és okosan gyűjtsük a pontokat, figyelembe véve, hogy a játék végén csak a legfelül lévő állatok számítanak. Érdemes tehát az elején a bónuszokat gyűjteni, míg a végső pontozás szempontjából fontosabb állatokat később szerezni.
A "Darwin nyomában" játék remek példája annak, hogy néhány egyszerű, ám hatékony szabállyal is létrehozhatunk szórakoztató élményt. Ez a játék nemcsak a családok számára jelent igazi kalandot, akik ritkán ülnek le közösen játszani, hanem a tapasztalt társasjátékosoknak is, akik a hatalmas, nehezen kezelhető, többkötetes szabálykönyvekkel teli játékok között keresnek valami könnyedebb szórakozást. A dobozban nem csupán a játékszabályokat találjuk, hanem egy külön füzetet is, amely lenyűgöző tényeket tartalmaz a játékban megjelenő állatokról, valamint részletes információkat arról, merre járt Darwin, és miként formálta a megfigyelései az élővilágról alkotott képét. Ez a füzet annyira vonzó, hogy akár önálló ismeretterjesztő könyvként is megállja a helyét, gazdagítva ezzel a játékélményt.
A franciák láthatóan elégedettek voltak a "Darwin nyomában" játék sikerével, így nem sokkal később megérkezett a "Marie Curie nyomában" című új társasjáték, amely bár grafikailag hasonlít az elődjére, mégis teljesen más élményt kínál. Ebben a játékban a világ első Nobel-díjas nőjének, és egyben a csak kétszeres díjazott női tudósnak a pályafutását ismerhetjük meg. Bár a kártyagyűjtés itt is jelen van, a fő játékmenet az erőforrás-átalakítás köré épül. Háromféle erőforrást használhatunk: a fekete kocka az uránércet jelképezi, az arany a tisztított uránt, míg az ezüst a ritka rádiumot. A játék során két fekete kockából egy aranyat, két aranyból pedig egy ezüstöt tudunk előállítani. Ez a mechanika már alapvetően megkönnyíti a dolgunkat, hiszen a Curie házaspárnak tíz tonna ércből mindössze egy milligramm rádiumot sikerült kinyerniük, míg nekünk mindössze négy kocka szükséges ehhez. Két rádium és egy urán beadásával egy győzelmi pontot zsebelhetünk be, ami kulcsfontosságú, mivel a játék nem osztogat pontokat túl bőkezűen. Az erőforrások okos kezelése és a stratégiai döntések tehát elengedhetetlenek ahhoz, hogy sikerrel járjunk a tudományos felfedezések világában.
A játék kezdetén a saját körünk során a meghatározott mennyiségű és típusú kockát bedobjuk a látványos kockatoronyba. Az izgalmas pillanat, amikor a kockák egy része kiesik, míg a bent ragadtak egy későbbi körben kerülnek elő, igazi feszültséget ad a játéknak. A torony használata nemcsak szórakoztató, hanem sokkal érdekesebb is, mint ha egyszerűen egy zsákból húznánk a kockákat, hiszen így a véletlenszerűség is fokozottabb. A kiesett kockák segítségével fejlesztés kártyákat szerezhetünk, és kísérleteket végezhetünk, melyek szintén különféle jutalmakat nyújtanak. A kártyák különböző típusai és hatásai attól függenek, hogy hányadik példányt használjuk az adott típusból. Egyes akciók aktiválják az idő múlását is; ilyenkor előre léptetjük a jelzőt az idővonalon, amely Curie életének fontos eseményeit vonultatja fel. A játék addig tart, amíg el nem érjük az idővonal végső határát. Ez a dinamikus és interaktív élmény garantáltan leköti a figyelmünket és izgalmas kihívások elé állít minket!
A Curie társasjáték nem olyan egyszerű, mint a Darwin, de mégis egy igazán izgalmas családi szórakozás. Rengeteg lehetőséget kínál a stratégiázásra és taktikázásra, hiszen többféle úton is elérhetjük a győzelmi pontokat. Az interakciók nem válnak túl agresszívvá; legfeljebb egy-egy vágyott lapot csíphetünk el a másik elől, így a játék során nem kell óriási konfliktusokra számítani, mint például a Ki nevet a végén? vagy a Monopoly esetében. A szerencse is szerepet játszik: a kockatorony izgalma mellett a kísérletek és a kártyák is véletlenszerűen alakulnak. A játék komplexitása miatt kicsit hosszabb ideig tarthat a szabályok magyarázata, és ha valaki még nem tapasztalta meg a modern társasjátékok világát, lehet, hogy lassabban fog ráérezni a játék ízére. Cserébe viszont mélyebb stratégiai élményben lesz része. A különböző játékosszámokhoz igazodva csupán annyi változás történik, hogy milyen gyakran haladunk előre az idővonalon. Ez egy igazán okos megoldás, hiszen nem szükséges új szabályokat tanulnunk, és a játék élvezete változatlan marad, akár ketten, akár négyen ülünk le játszani. Ráadásul a Curie játékhoz tartozik egy kis ismertető füzet is Marie Curie életéről és a radioaktivitásról, amely a fiatalok ismeretterjesztésének legjobb hagyományait követi.
A történet középpontjában neves tudósok állnak, de a Galileo Galilei nem csupán egy egyszerű elbeszélés. Itt lehetőségünk nyílik, hogy belebújjunk azoknak a kiváló elmékenek a bőrébe, akik jelentős fordulatot hoztak a csillagászat világában. A címadó hős mellett felfedezhetjük Kopernikusz, Kepler és Newton munkásságát is. Célunk nemcsak az égbolt titkainak alaposabb megismerése, hanem egyetemi előadások tartása is, mindeközben pedig ügyesen elkerülni az inkvizíció szigorú vizsgálatait. Készüljünk fel egy izgalmas utazásra a tudomány határvonalain!
A játék szívét a távcső képezi, amely minden játékos rendelkezésére áll. Ez a távcső egy körkörös akcióválasztóként, más néven rondelként funkcionál. A játék során 1-3 mezővel feljebb kell forgatnunk a távcsövet, ahol az ott található akciókat tudjuk végrehajtani. Amikor a kvadráns csúcsára érkezünk, az alján folytatjuk, így valójában egy folyamatos körforgásban mozog a játék. Minden mezőhöz két akció társul: a felső mindig fix, míg az alsó véletlenszerűen elhelyezett lapkákból áll. Az egyik figyelemre méltó megoldás a játékmenet során, hogy amikor aktiválunk egy ilyen akciót, a lapkát eltávolítjuk és a távcső aljára helyezzük, így a többi lapka felfelé tolódik. Mivel az alsó két mezőre a távcső nem tud eljutni, ez biztosítja, hogy egy-egy ilyen akciót legfeljebb három körönként tudunk újra felhasználni.
Az akciók között a legizgalmasabb tevékenység az égbolt felfedezése, ahol számos kisebb és nagyobb titkot rejtegethet a világűr. Az új felfedezéseinkhez különböző színű kockákat használunk: kék, sárga és piros. A kisebb felfedezésekhez elegendő egy egyszínű kocka, amelynek el kell érnie a megadott értéket, míg a nagyobb kalandokhoz már két szín kombinációjára van szükség, és a követelmények is jóval szigorúbbak. Minden felfedezésért különféle jutalmakat kapunk, elsősorban győzelmi pontokat, de a komolyabb felfedezések esetén a kártyát is megszerezhetjük, amit aztán elhelyezhetünk a könyvtárunkban, így további bónuszokhoz juthatunk. Az égitestek tanulmányozása mellett más izgalmas akciók is várnak ránk, például üstökösök megfigyelése, amelyek segíthetnek növelni kockáink értékét, vagy előadások tartása az egyetemen, amivel nemcsak azonnali jutalmakat, hanem a játék végén is értékes pontokat szerezhetünk. Emellett lehetőségünk van új kockák beszerzésére vagy a meglévők értékének növelésére is. A játék mechanizmusai szervesen összekapcsolódnak, így mindig akad valami tennivalónk. Minden egyes akciónk előkészíti a következőt, lehetővé téve, hogy átgondoltan, hosszú távú stratégiák mentén tervezzünk. Az univerzum felfedezése sosem volt még ennyire izgalmas!
A csillagászok élete korántsem csupán szórakozás és mese, hiszen az inkvizíció árnyékában élnek, mint Hókuszpók a törpök közelében. Számos olyan esemény zajlik, melyek során piros inkvizítor figurákat gyűjthetünk, amelyeket a pincénkben kell elhelyeznünk – ráadásul olyan mezőre, ami azt jelzi, hogy gyanúsnak találnak minket. Léteznek akciók, amelyek segítségével javíthatunk a helyzetünkön és emelhetjük az inkvizítoraink rangját, de természetesen egy ilyen éber intézmény mindig alapos ellenőrzést végez. Minden alkalommal, amikor egy inkvizítor véleménye pozitívabbá válik rólunk, számolnunk kell a szigorú vizsgálatokkal, amelyek akár győzelmi pontjaink elvesztéséhez is vezethetnek. Kezdetben nem tulajdonítottunk túl nagy jelentőséget az inkvizíció menedzselésének, ami később megbosszulta magát. Érdekes, hogy ezzel a megközelítéssel hűen követjük a névadó Galileit, aki a Párbeszédek a két legnagyobb világrendszerről című művében a pápát jól felismerhetően a buta Simplicio figurájában ábrázolta, amiért nem kis bánatot élt át. Ha azonban figyelmesek vagyunk, elkerülhetjük a pontveszteségeket, de ahogyan az már lenni szokott, az inkvizíció létezése mindig is frusztráló lesz számunkra. A játék számos változatos elemet tartalmaz, amelyek játékról játékra eltérhetnek, így a frissesség garantált; a haladó verzióban ráadásul az egyes tudósok saját, különleges képességekkel is rendelkeznek. A játék legnagyobb erénye, hogy a különféle mechanizmusok mesterien épülnek egymásra, mindegyikben található egy-egy olyan újdonság, mely más játékokban még nem bukkant fel.
A játék szerzője, Tomáš Holek, igazi üstökösként robbant be a társasjátékok világába, három játéka is megjelent és mindegyiknek van magyar kiadása is. Ő készítette a jelenleg a világ 40. legjobb játékának tartott SETI-t, és A tea titka címűt is. Mindháromnak megvannak a maga előnyei és a rajongói, a Galileo az összetett, euró típusú játékokat kedvelők kedvence lesz.