Elhunyt Magyarország egyik legismertebb szakszervezeti vezetője, Gaskó István. Ő volt az, aki talán a legtöbb sztrájkot irányította az ország történetében, hozzájárulva a munkavállalók jogainak védelméhez és a társadalmi igazságosság előmozdításához.


Elveszítettük Gaskó Istvánt, a magyar szakszervezeti mozgalom kiemelkedő személyiségét, aki jelentős hatással volt a munkavállalók érdekvédelmére és a társadalmi igazságosság előmozdítására.

"A független szakszervezeti mozgalom kiemelkedő harcosaként ismert, aki a két szervezeti pozíciójának kihasználásával a munkáért folytatott küzdelmek dinamikus formáit valósította meg" - hangsúlyozta a LIGA, hozzátéve, hogy nevéhez fűződik a "TB mentés" program, a vasúti gördülő sztrájkok megszervezése, valamint a feketegazdaság ellen irányuló demonstrációk, félpályás útlezárások, aláírásgyűjtések és számos országos megmozdulás lebonyolítása is.

Gaskó István 1954. július 21-én látta meg a napvilágot Sajószentpéteren. Vasútmérnöki diplomáját 1975-ben, míg közgazdasági képesítését már 1972-ben megszerezte. Pályafutását a MÁV-nál indította, ahol gyorsan ráébredt a szervezett munkavállalói érdekképviselet jelentőségére.

1989-ben közreműködött a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) megalapításában, amely a rendszerváltás időszakában kiemelkedő szerepet játszott a szakszervezeti mozgalomban. 1990-től ügyvezető elnöki pozíciót töltött be, majd 1991-től elnökként irányította a VDSZSZ-t. 1996-tól egészen 2016-ig a LIGA Szakszervezetek elnökeként tevékenykedett, hozzájárulva a munkavállalói jogok védelméhez és a szakszervezeti mozgalom fejlődéséhez.

Gaskó a 2000-es évek második felében országosan ismertté vált a vasutas sztrájkok és különösen a gördülő sztrájkok megszervezésével. A 2008-2009-es időszakban a MÁV és a kormány elleni munkabeszüntetések célja a vasutasokat érintő sérelmek orvoslása volt, például:

A gördülő sztrájk lényege, hogy a munkabeszüntetés nem egyidejűleg történik, hanem szakaszosan, különböző időpontokban és helyszíneken. Ez a taktika lehetővé tette, hogy a munkáltatóra gyakorolt nyomás hosszabb ideig fennmaradjon, miközben a munkavállalói veszteségek mérsékelhetők maradtak. A közlekedési fennakadások miatt azonban a lakossági visszhang megosztott volt: sokan támogatták a követeléseket, mások elutasították a módszert.

A Fidesz 2010-es választási győzelme után Gaskó viszonya jelentősen javult az új kormánnyal. Orbán Viktor miniszterelnökkel jó kapcsolatot ápolt, 2011-ben közösen jelentették be: az állam ötmilliárd forintos keretből megtéríti a vasutasoknak a MÁV Cargo eladásából származó juttatásokat. A megállapodás 30-35 ezer munkavállalót érintett, és lezárta a 2007-ben kezdődött konfliktust, a VDSZSZ pedig visszavonta sztrájkfelhívását.

Related posts