Képzelj el egy ruhát, amely légzsákokból készült – a végeredmény sokkal lenyűgözőbb, mint ahogy elsőre tűnhet! A légzsákok különleges textúrája és színvilága egyedi és futurisztikus megjelenést kölcsönöz a darabnak. Az anyag könnyű, mégis strapabíró, és a
A fenntartható életvitel lehetőséget kínál arra, hogy tudatosabban éljünk, fejlődjünk és felelősséget vállaljunk közösen. Ez nem csupán egyéni választás, hanem közös feladatunk is, amely a jövőnket formálja.
A Slangslang egy magyar divatmárka, amely 2011-ben született meg. Lang Szonja már előtte is rengeteget foglalkozott divattal, és az extrém sportruházatról váltott a hétköznapi viseletekre. Ekkor viszont már a fenntarthatóságról, az újrahasznosításról és az upcyclingról szerzett tudását mind be akarta építeni a márkájába. Szonja életútjáról és a Slangslang márkáról mesélt.
Mikor először találkoztam a fenntarthatóság fogalmával, még csak egy fiatal diákként hallottam róla egy iskolai projekt során. Azóta ez a fogalom nagyon sokat jelent számomra. A fenntarthatóság nem csupán egy jelszó, hanem egy életstílus, amely arra ösztönöz, hogy felelősségteljesen bánjunk a környezetünkkel, és figyeljünk a jövő generációira. Számomra ez azt jelenti, hogy tudatos döntéseket hozok a mindennapi életemben, legyen szó a hulladékcsökkentésről, energiatakarékosságról vagy helyi termékek vásárlásáról. A fenntarthatóság egyfajta elkötelezettség a bolygónk és az emberek iránt, amely arra ösztönöz, hogy közösen tegyünk egy élhetőbb világért.
Tudatosan 8-10 éve mélyedtem el a textilipari fenntarthatóság világában. Egy meghatározó projekt során világosodott meg bennem, mit is jelent valójában ez a fogalom, és hogyan tudom a tevékenységemet ennek szellemében formálni. A projekt keretében a megrendelő egy olyan fürdőruha kollekciót álmodott meg, amely tengeri műanyagból újrahasznosított anyagokból készült, ráadásul a szabásminták a "zerowaste" elvét követik, maximalizálva ezzel az anyaghasználat hatékonyságát és minimalizálva a hulladék keletkezését.
Célirányosan vágtam bele a munkába, de hamarosan ráébredtem, hogy a divatipari tevékenységem egészét a fenntarthatóság vezérli. Ez a tudatosság azonban eddig inkább tudat alatt működött bennem, részben a szükségszerűség, részben pedig a karitatív szándékok miatt. Tanulmányaim és pályám kezdetén sok projekt során használtam fel a megmaradt anyagkészleteket, illetve kísérleteztem a hulladékmentes szabásmóddal, így igyekeztem hozzájárulni a fenntartható divat világához.
Az évek során a "fenntarthatóság" kifejezés folyamatosan új értelmet nyer. Számomra a divatipari fenntarthatóság egyik legfontosabb aspektusa a textilipari szaktudás megőrzése és értékének megóvása. A jelenlegi tendencia sajnos azt sugallja, hogy mind a fizikai termékek, mind a tudás egyre inkább értéktelenné válik. Úgy vélem, hogy ebben a kontextusban a fenntarthatóság nem csupán egy cél, hanem egyben az edukáció szinonimája is, amely a tervezők felelőssége.
Milyen irányt vesz a divatban végzett tevékenységed a jövőben?
Ez egy igazán szívhez szóló történet. Gyerekkorom óta a divat világában szerettem volna élni, és ehhez a családom mindig támogató kezet nyújtott. Tizennégy évesen kezdtem el az osztrák iskolát, ahol a ruhaipari technikum keretein belül szereztem meg érettségimet. Ezt követően egy évet a Bécsi Egyetemen töltöttem, ahol tolmácsnak tanultam, ám a szívem mindig is a tervezés felé húzott. Így végül a Bécsi Iparművészeti Főiskolára váltottam, ahol a kötöttáru tervező szakon szereztem diplomát. Az utam tele volt kihívásokkal, de minden lépés közelebb vitt ahhoz az álomhoz, amit mindig is dédelgettem.
Már a főiskolás éveim alatt elindítottam egy saját márkát egy barátommal együtt. Varrodát és üzleteket alapítottunk, célcsoportunk pedig az extrémsportok iránt érdeklődők közössége volt. 2006-ban a Tyra Clothing néven ismert márkánk elnyerte a Müncheni ISPO BrandNEW Awardot, ami megnyitotta előttünk a kapukat a nemzetközi piacon. Részt vettünk kiállítóként Berlinben és Barcelonában a legendás Bread and Butter eseményeken, így sikerült bekerülnünk a globális divat vérkeringésébe. Ennek köszönhetően még a Forma-1 világában is megmutathattuk magunkat.
A SlangSlang márka 2018-ban látta meg a napvilágot, azzal a céllal, hogy egyedi és kifejező nyelvezetet hozzon létre a fiatalok számára. A márka célja, hogy a mindennapi kommunikációt színesebbé és kreatívabbá tegye, lehetőséget adva az önkifejezésre és a társadalmi kapcsolatok erősítésére. Az innovatív megközelítéssel a SlangSlang nem csupán termékeket kínál, hanem egy közösséget is épít, amely a nyelvi játékosság és a fiatalos energia köré összpontosul.
A SLANGSLANG márkát 2011-ben hoztam létre, mert úgy éreztem, hogy az évek alatt drámai átalakulások zajlottak le az általam ismert divatvilágban, és a saját személyiségem is új kalandokra vágyott. Nagy megtiszteltetés volt számomra, hogy a New York Fashion Week Nolcha eseményén bemutathattam az első kollekciómat. A márka célja, hogy funkcionális utcai ruházati megoldásokat kínáljon nőknek és férfiaknak, a kollekcióban számos farmer és kötöttáru termék található.
A tervezési folyamat során elsősorban a saját igényeimet tartom szem előtt, amikor a kollekcióm létrehozásán dolgozom. Örömmel tapasztalom, hogy a stílusom nemcsak a saját elképzeléseimnek felel meg, hanem számos magyar és nemzetközi márkát is magával ragadott. Ennek köszönhetően az évek során mások számára is készítettem terveket, mind a B2B, mind a B2C szektorban.
Mióta utoljára beszéltünk a márkáról, számos izgalmas fejlemény történt. A vállalat új irányvonalakat fedezett fel, innovatív termékeket vezetett be, és a közönségi kapcsolataikat is jelentősen megerősítették. A fenntarthatóságra helyezett hangsúly mellett a márka imázsát is frissítették, így még vonzóbbá váltak a modern fogyasztók számára. Érdemes megvizsgálni, hogy ezek a változások hogyan formálták a márka jövőjét és pozícióját a piacon.
A divat folyamatos változás, ha a felszínen akarunk maradni, minden apró változásra nagyon gyorsan kell reagálni. Folyamatosan analizálni kell erősségeinket, gyengeségeinket és eszerint cselekedni. A felismerés, hogy magyar divatmárkaként betörni a tengerentúli piacra óriási tőkét igényel, nagyon hamar ráébresztett, hogy nem terméket, hanem tudást kell értékesítenem.
Az Image kollekciókba fektetett energia szépen hozta az eredményeket, amik tervezői feladatok voltak és lehetőséget adtak rá, hogy bepillantsak a divatvilág legrejtettebb zugaiba a Távol-Keleten és az USA-ban. Szemtől szemben kerültem a globális szintű pazarlással, kizsákmányolással, szeméttel, aminek hatására beleástam magam a témába. Ügyfeleimet a mai napig informálom a kellemetlen divatipari részletekről, valamint próbálom őket egy fenntarthatóbb megoldás felé terelni.
Tevékenységemet egy másik, mikro szintű fenntarthatósági aspektus is gazdagítja. A mintakollekciók létrehozása a megrendelők számára mindig komoly kihívások elé állított, hiszen sokszor nehezen érthetőek a rajzok, ami miatt a feleslegesen legyártott mintadarabok időigényesek és költségesek, ráadásul csak egy adott testalkaton mutathatók be, így nehezen alakíthatók. E problémák megoldása érdekében virtuális modellek fejlesztésébe kezdtünk: digitális szabásmintáinkat különböző testalkatú avatárokra alkalmazzuk, majd a prezentációkhoz egy virtuális, mozgó divatbemutatót készítünk. Ebben az esetben az innovációt a fenntarthatóság szellemének tekintem.
A SlangSlang ruhákra a következő jellemzők a leginkább meghatározóak: 1. **Kreativitás és egyediség**: A SlangSlang kollekciók különleges mintákkal és színekkel játszanak, lehetővé téve a viselőjük számára, hogy kifejezze saját stílusát. 2. **Kényelmes anyagok**: Az anyagválasztás során a kényelem kiemelt szerepet kap, így a ruhák nemcsak divatosak, hanem praktikusak is a mindennapi viselethez. 3. **Fenntarthatóság**: A márka elkötelezett a fenntartható divat mellett, így sok termékük ökobarát anyagokból készül, figyelembe véve a környezetvédelmi szempontokat. 4. **Streetwear hatások**: A SlangSlang ruhák gyakran merítenek inspirációt az utcai kultúrából, így a fiatalos, laza stílus jellemzi őket. 5. **Limitált kiadások**: A márka gyakran kínál limitált kiadású darabokat, ami növeli a ruhák exkluzivitását és vonzerejét. Összességében a SlangSlang ruhák a modern életstílushoz igazodnak, ötvözve a trendi megjelenést a funkcionalitással.
Olyan darabokból áll a kollekció, amit szívesen viselek magam is, kényelmes, praktikus, funkcionális a szabásuk. Sok unisex termék fellelhető és néhány női darabnak van férfi megfelelője is. Az anyagok vagy újrahasznosított elemi szálakat tartalmaznak, vagy deadstock forrásból származnak ötvözve ipari melléktermékekkel. Felülreprezentáltak a különféle denim kivitelek ötvözve markáns gombokkal, különleges húzózárakkal. A SLANGSLANG DNS kiegyensúlyozott, elfogadó, kompromisszumképes, lassú divatot követő egyén sajátja.
A légzsákokból készült ruha ötlete egy váratlan pillanatban született meg bennem. Egy nap, amikor az autós biztonsági felszerelésekről olvastam, hirtelen eszembe jutott, hogy ezek a technológiai újítások nemcsak az autókban, hanem a divat világában is új lehetőségeket teremthetnek. Szóval elkezdtem elképzelni, hogyan lehetne a légzsákok anyagát kreatívan felhasználni egy olyan ruhadarabban, amely nemcsak védelmet nyújt, hanem stílusos is. Így született meg a gondolat: a biztonság és a divat találkozása egy izgalmas, innovatív megoldásban.
Nagy szenvedéllyel rajongok a régi autókért, és nemrégiben lehetőségem nyílt, hogy 60-70 éves autók részben megkopott üléskárpitjaiból különleges táskákat készítsek magamnak. Ezek a táskák óriási népszerűségnek örvendtek a baráti körömben, ami egy izgalmas együttműködéshez vezetett a Back2BAG márkával. Ez a magyar vállalat légzsákokat deaktivál ipari léptékben, és így született meg közös projektünk gyümölcse: táskák és kabátok, amelyek légzsákok és autó üléshuzatok anyagából készültek.
A légzsákok különleges gyöngyvászon anyagból készülnek, amely nylon, PES és PET keverékét tartalmazza, és számos színben és formában elérhetők. Ezek a termékek nemcsak esztétikusak, hanem inspiráló megjelenésük és rendkívüli tartósságuk miatt is kiemelkednek. Sajnos, a légzsákok újrahasznosítása sok esetben gyakorlatilag lehetetlen, így hatalmas mennyiségük végzi a hulladéklerakókban. Mi azonban lehetőséget adunk számukra, hogy új életre keljenek, hiszen táskákként vagy kabátként funkcionálhatnak. Sorozatgyártásra is alkalmasak, ha elfogadjuk, hogy a rajtuk található jelzések és grafikák minden egyes darabon egyediek és megismételhetetlenek.
Milyen más fenntarthatósági kezdeményezéseket valósítasz meg jelenleg, és milyen terveid vannak a közeljövőre nézve?
A BCEFW keretein belül egy olyan különleges melléktermékből készült alapanyaggal kísérletezem, amelyet eddig még nem használtam a saját Image kollekciómhoz. Jelenleg a légzsák vonal és az autógumi talpú lábbelik fejlesztésén dolgozunk partnereinkkel, célunk pedig, hogy ezek a termékek a nemzetközi piacon is megállják a helyüket. Folyamatosan részt veszek textilipari újrahasznosítási eljárásokat bemutató eseményeken, és világjárásom során kutatási és fejlesztési központokat látogatok meg. Az így megszerzett tudásomat igyekszem megosztani ügyfeleimmel, emellett pedig évek során kidolgoztam egy edukációs programot fiatalok és gyerekek számára, amely a textilipar izgalmas világát mutatja be művészeti elemekkel kiegészítve.
Ez a projekt családi indíttatású, néhány évvel ezelőtt a kislányom kért rá, hogy meséljem el az óvodában is a barátainak, miből és hogyan készülnek a ruháink. Felnőtteket több, mint 10 évig tanítottam a Werakadémián többek között anyagismeretre, de gyerekeket soha. Nagy falatnak éreztem, de olyan sikere volt, hogy úgy éreztem, érdemes időt, energiát szánnom az edukáció ezen formájára. Természetesen több szakember részt vesz a munkában, hiszen a csapatmunka is a fenntarthatóság része.
Szerintem, aki most lép be a fenntarthatóság világába, fontos, hogy megértse a fenntarthatóság alapelveit és céljait. Először is, érdemes tisztában lenni azzal, hogy a fenntarthatóság nem csupán környezetvédelmet jelent, hanem a gazdasági és társadalmi szempontokat is figyelembe kell venni. Fontos, hogy ismerje a fenntartható fejlődés három pillérét: környezeti, gazdasági és társadalmi szempontokat. Aki ezzel foglalkozik, jól teszi, ha tájékozódik a legfrissebb kutatásokról és trendekről, hogy naprakész legyen a legújabb megoldásokkal és kihívásokkal kapcsolatban. Emellett érdemes elgondolkodni a személyes felelősségen és azon, hogy hogyan tud hozzájárulni a fenntarthatóság előmozdításához a mindennapi életében. Akár egyéni döntések, akár közösségi kezdeményezések révén, minden kis lépés számít. Végül, ne felejtsük el a kreativitást és az innovációt, hiszen a fenntartható jövő megteremtéséhez új ötletekre és megoldásokra is szükség van.
Úgy gondolom, nagyon fontos, hogy a társadalmi felelősségvállalás ezen a téren kötelezettség minden textilipari szakembernek. Mikro szinten sokat tudunk tenni a szűkebb környezetünkben, és a média által terjesztett információkat kibővíthetjük az arra nyitott emberekben. Fontos, hogy tájékozódjunk több forrásból és próbáljuk meg maximalizálni, amit mi egyénként képesek vagyunk tenni egy fenntarthatóbb létért. Mérlegeljünk, mi mennyi lemondással jár, és mire vagyunk képesek az ügy érdekében. Nagyon sok minden függ a logisztikai lehetőségektől is, de úgy gondolom, hogy a fenntarthatóság egy út is a személyiségfejlődés során.