Idén áprilisban történt egy figyelemre méltó esemény: a BYD először verte meg a Teslát az európai elektromos autóeladások terén.


Elon Musk politikai tevékenysége valószínűleg befolyásolja a jelenlegi helyzet alakulását, amely fordulópontként is értelmezhető. Mindez annak ellenére zajlik, hogy az Európai Unió vámokat vezetett be a kínai gyártású elektromos autókra.

Idén áprilisban először fordult elő az, hogy a kínai BYD több elektromos autót adott el Európában, mint az Elon Musk tulajdonolta Tesla - derül ki a Reuters beszámolójából, amit a JATO Dynamics piackutató cég friss adatain nyugszik. E szerint ugyanis az európai központját éppen Magyarországon felépítő BYD áprilisban 7231 akkumulátoros, tisztán elektromos (úgynevezett BEV) járművet adott el az öreg kontinensen, míg a Tesla csak 7165-öt.

Felipe Munoz, a JATO Dynamics globális elemzője úgy véli, hogy ez a pillanat kulcsfontosságú fordulópontot jelent az európai autópiac számára. Különösen figyelembe véve, hogy a Tesla már évek óta a vezető szerepet tölti be az európai akkumulátoros elektromos járművek szegmensében, míg a BYD csak 2022 végén indította el hivatalos tevékenységét Norvégián és Hollandián kívül.

Az elektromos járművek iránti kereslet Európában továbbra is stabilan növekszik, és áprilisban a bejegyzett akkumulátoros elektromos járművek száma 28 százalékkal emelkedett az előző évhez képest, ami nagyrészt a kínai autómárkák terjedésének tudható be. Érdekes, hogy mindez a kínai gyártású elektromos autókra kivetett vámok ellenére történt. Az ilyen típusú járművek eladásai a hónap folyamán 59 százalékkal növekedtek az előző évhez viszonyítva, míg a hagyományos európai, japán, dél-koreai és amerikai gyártók 26 százalékos növekedést könyvelhettek el. Különösen figyelemre méltó, hogy a Tesla teljesítménye e tekintetben jelentősen elmaradt a többiekétől: a Reuters által bemutatott grafikon alapján áprilisban az Elon Musk által vezetett vállalat eladásai 49 százalékkal csökkentek. Ezzel szemben a Porsche 309 százalékos növekedést könyvelhetett el, és ha figyelmen kívül hagyjuk a német sportkocsimárka specifikus adatait, akkor is figyelemre méltó a különbség: a kínai Xpeng 268, a BYD pedig 169 százalékos növekedést ért el. Kínán kívül a Citroen, a Ford és a Skoda is jelentős sikereket könyvelhetett el, 246, 240 és 214 százalékos kiugrást produkálva.

Orbán Viktor bejelentette, hogy Magyarországot választották a BYD európai központjának helyszínéül.

A Tesla tavaly tapasztalta meg először az éves szállítások csökkenését, és az elemzők most újabb visszaesésre számítanak, miután az első negyedévben 13 százalékos csökkenést könyvelhetett el. Elon Musk a hét elején azonban optimistán nyilatkozott, állítva, hogy a Tesla sikeresen megfordította az eladási trendet, és a kereslet Európán kívül is erős. Ezzel szemben az első negyedéves adatok azt mutatják, hogy számos országban, például Németországban, Ausztráliában, Dániában, Belgiumban és Svédországban, az amerikai gyártó eladásaiban drámai csökkenést tapasztaltak, hiszen több helyen a korábbi számokhoz képest a felére estek vissza az értékesítések.

A visszaeséseknek elég látványos közük van ahhoz, hogy Elon Musk intenzív szerepvállalása a Trump-adminisztráció offenzív, segélyszervezeteket szétverő, bürokráciacsökkentő programjában, amely erős ellenérzéseket váltott ki nem csak az Egyesült Államokban, de Európában is. Feltehetőleg a Donald Trump által meghirdetett vámháború sem tett jót a népszerűségének, bár maga Elon Musk ebből látványosan próbál kihátrálni az elmúlt hónapokban. A Reuters cikke mindemellett a gyárak átalakítása miatti termelési leállásokat látja a visszaesés mögött, amelyek a Model Y crossover gyártásához voltak szükségesek. Elemzők azzal is számolnak, hogy az új Model Y érkezéséig egyes érdeklődők kivárnak az autóvásárlással.

Az álom katasztrófába torkollott, és Elon Musk, a Fehér Ház titokzatos árnyéka, úgy tűnik, hogy visszavonulóban van. A világ leggazdagabb embereként elhódított figyelem most fokozatosan elhalványulhat, miközben Musk új irányokat keres a jövőjében.

Mint ismert, a BYD épp Szegeden húzza fel magyarországi autógyárát. Buszt azonban már gyártanak Magyarországon egy ideje, a Magyarbusz korábbi cikke szerint Komáromban található a kínai cég egyetlen európai buszgyára, ahol hivatalosan 2017 tavasza óta szerelnek össze elektromos buszokat.

Magyarországra látogatott a BYD vezetője, ami izgalmas fejlemény a hazai autóipar számára. Eközben a Tesla részvényárfolyama hétfőn drámai zuhanást produkált, amely teljesen eltüntette az amerikai választások óta elért nyereségét. Az Egyesült Államok különböző városaiban pedig tüntetők gyűltek össze a Tesla kereskedések előtt, kifejezve véleményüket a vállalat tevékenységeivel kapcsolatban.

Related posts