Itt van az elérhető árú B kategóriás jogosítvány, de sokan csupán féligazságnak tekintik.


Ez a különleges jogosítvány a "korlátozott automata váltós" kategóriába sorolható, és a vezetői engedély "B" típusának keretein belül a 78-as kóddal azonosítják.

Ez a szám arra utal, hogy az ilyen engedéllyel rendelkező személy kizárólag automatikus sebességváltóval ellátott járművet irányíthat.

Míg évtizedekkel ezelőtt az Egyesült Államokban elsősorban az automata váltós autók domináltak, Európában pedig a manuális váltó volt sokkal elterjedtebb, manapság főleg a hibrid és elektromos autók térhódításával változik a helyzet, hiszen az ilyen járművekben általában nincs hagyományos sebességváltó. Ráadásul az is igaz, hogy

Jelentősen egyszerűbb a jogosítványszerzés, ha a tanuló az automata váltót, és az ehhez kapcsolódó korlátozást választja. A Totalcar erről szóló írásából az is kiderül, hogy a kézi váltó szinte minden esetben megnöveli az óraszámot,

AUTOMATIZÁLT RENDSZER SEGÍTSÉGÉVEL KIFEJEZETTEN KEDVEZŐBB ÁRON JUTHATSZ JOGOSÍTVÁNYHOZ.

Bár a magyar autók átlagéletkora már 16 évre rúg, egy szakértő véleménye szerint a közeljövőben egyre kevesebben fognak kézi váltós járművekkel vizsgázni. Ő maga is úgy látja, hogy hamarosan már nem fog manuális váltós autókkal oktatni.

Az automata gépjárművezetői engedély megszerzése gyakorlatilag ugyanazon lépések mentén történik, mint a hagyományos "B" kategóriás jogosítvány esetében. Azonban itt fontos megjegyezni, hogy a tanulónak, aki automata autót választ, nem kell manuális váltót kezelnie, ami bizonyos szempontból megkönnyíti a tanulási folyamatot.

Akik ilyen döntést hoznak, fontos, hogy tisztában legyenek azzal, hogy kizárólag automata váltós gépjárművel tanulhatnak és vizsgázhatnak.

Azok számára, akik ezen a módon szerzik meg a jogosítványukat, a vezetői engedélyükbe bejegyzésre kerül a cikkünk elején említett 78-as kód, mely a megszorítást jelzi.

Ez a különleges jogosítvány remek opció lehet azok számára, akiknek nehezen megy a kuplung kezelése, és automata váltós autóval közlekednek. Ráadásul, ha valaki nem tervez hosszabb távon manuális autóvezetést, akkor ez a megoldás igazán praktikus választás.

Amennyiben valaki már rendelkezik az automata személygépkocsik vezetésére jogosító engedéllyel, de később mégis úgy dönt, hogy manuális váltós autót szeretne vezetni, akkor újra vizsgáznia szükséges.

Ilyen esetben egy rövidített gyakorlati vizsga letétele válik szükségessé, ahol a jelentkezőnek manuális váltós autóval kell bemutatnia vezetési készségeit. Fontos megjegyezni, hogy az elméleti vizsga megismétlésére ilyenkor már nincs szükség.

A Totalcar által közzétett cikk alapján a büntetések kérdéskörét jogi szempontból egyértelműen és világosan szabályozzák.

A "KORLÁTOZOTT" JOGOSÍTVÁNNYAL CSAK A KORLÁTOZÁS SZERINTI JÁRMŰ VEZETHETŐ.

Amennyiben a vezetői engedélyünk kizárólag automata váltós autók vezetésére jogosít, a manuális váltóra való áttérés szabálysértésnek minősülhet, ami bírságot vonhat maga után. Sőt, szélsőséges helyzetekben akár a jogosítványunk ideiglenes bevonásával is sújthatnak a hatóságok, akár több hónapra is.

A jog ilyenkor a sofőrt úgy értékeli, mintha jogosítvány nélkül vezetett volna.

és ilyenkor az úgynevezett engedély nélküli vezetés szabálysértést valósul meg, és mivel ez a szabálytalanság nem szerepel a kötelező mértékű bírságokról szóló jogszabályban, az intézkedő rendőrön múlik, hogy milyen szankciót alkalmaz. Meg lehet úszni a kalandot akár egy szóbeli figyelmeztetéssel, de helyszíni bírság vagy szabálysértési feljelentés is lehet belőle.

De nem csak emiatt veszélyes kockáztatni, hanem azért is, mert egy esetleges baleset elbírálása alkalmával a kötelező felelősségbiztosítás biztosítója is visszakövetelheti a kifizetett kárösszeget az autóstól amiatt, hogy tulajdonképpen jogosítvány nélkül okozta a balesetet a sofőr.

Related posts