Fedezd fel a kalandok, a logika és a mozgás izgalmas világát a MystIQueRoom legújabb JumpRace játékában! Ez az élmény garantáltan elvarázsol, és nem fogsz tudni betelni vele! | szmo.hu
A hi-tech Caravaggióként is jellemezték, videóművészete a régi mesterekre jellemző érzelmi mélységet és technikai tudást hordozza, miközben a modern technológiát használja - írták róla.
Magyarországon először látható Bill Viola, a kortárs videóművészet kiemelkedő alakjának önálló kiállítása. A városligeti NEO Kortárs Művészeti Térben november 22-én ünnepélyesen megnyitotta kapuit a látogatók előtt.
"Bill Violát a "videókorszak Rembrandtjaként" és "hi-tech Caravaggióként" jellemezték, videóművészete a régi mesterekre jellemző érzelmi mélységet és technikai tudást hordozza, miközben a modern technológiát használja a mélyebb emberi tapasztalatok feltárására." - írta róla a brit Royal Academy of Arts.
Bill Viola, a videóművészet kiemelkedő alakja, a hetvenes évek eleje óta formálta e műfajt, sajátos stílust teremtve. A New York Times megfogalmazása szerint Viola innovatívan használja a videót, hogy mély, ősi érzelmeket ébresszen: "a legújabb technológia segítségével a legősibb érzelmeket kelt életre". Munkáira jellemző a lassú, vágás nélküli mozgás és az analóg, trükkök nélküli kamerahasználat, amelyek lehetővé teszik számára, hogy az emberi lét alapvető kérdéseit – mint a születés, halál, szenvedés és a tudat állapotai – kutassa. Viola hozzájárulása a videóművészethez jelentős, hiszen új irányvonalat képvisel, amely a hatvanas évektől kezdve bontakozott ki. E művészeti forma egy olyan aspektusát fedezte fel, amely lehetőséget ad a mély meditációra és a világ szellemi egységének átélésére. Művei nem csupán az emberi léttel, szenvedéssel és megváltással foglalkoznak, hanem azok forrásait a klasszikus művészettörténet ábrázolásaiban és az azokhoz kapcsolódó filozófiai, misztikus szövegekben keresi. A kortárs videóművészet ikonikus figurájaként Bill Viola számos jelentős kiállítást tartott, amelyek világszerte felkeltették a figyelmet, művei pedig mély hatással voltak a műfaj fejlődésére.
A NEO Kortárs Művészeti Tér a Millennium Háza részeként már öt éve várja a művészetkedvelő látogatókat. Ez az épület nemcsak a Liget Budapest Projekt egyik jelentős mérföldköve, hanem a magyar építészet örökségének megőrzése szempontjából is kiemelkedő fontosságú. Az évszázados épület restaurálása révén sikerült visszaadni eredeti szépségét, ami az utóbbi években több százezer érdeklődőt vonzott. Örömmel tapasztaljuk, hogy a hosszú évtizedek viszontagságait követően most végre olyan tartalommal tölthetjük meg az épületet, amely méltó a külsőhöz. A most nyíló kiállítás is bizonyítja, hogy a NEO Kulturális Tér a főváros egyik legfontosabb kulturális központjává vált. A világ legnevesebb kortárs művészeinek bemutatásával és változatos programjaival, workshopjaival hidat képez a kortárs művészet és a közönség között – mondta el Gyorgyevics Benedek, a Városliget Zrt. vezérigazgatója.
Viola alkotásait olyan neves intézmények állították ki, mint a párizsi Grand Palais, ahol retrospektív tárlata lenyűgözte a látogatók széles táborát. További méltó helyszínek közé tartozik a New York-i Museum of Modern Art (MoMA), a Los Angeles County Museum of Art (LACMA), valamint a londoni Tate Modern, amelyek kulcsszerepet játszottak a videóművészet népszerűsítésében. 1995-ben a Velencei Biennálén Viola képviselte az Amerikai Egyesült Államokat, egyéni kiállításain pedig installációi és egycsatornás munkái révén világszerte jelentős hatást gyakorolt a videóművészet különböző irányzataira.
A NEO Kortársművészeti Térben megnyílt Csend című kiállítás Bill Viola első magyarországi szerzői tárlata, amely célul tűzte ki, hogy a látogatókat a meditatív művek lenyűgöző világába kalauzolja. Az alkotó művei által sugárzott figyelem és elcsendesedés lehetőséget teremt a megnyugvásra és az önreflexióra. E tárlat nem csupán a művészetkedvelők számára kínál élményt; a pszichológia, a vallások, a technológia vívmányai és a kultúrtörténeti szimbólumok iránt érdeklődő látogatók számára is izgalmas felfedezéseket tartogat.
"Bill Viola munkásságában a hangnak vagy a hiányának kiemelkedően fontos szerepe van. Videómunkái leginkább eseményeket mutatnak, amelyek konkrét helyzetekben zajlanak, amiket logikusan valamiféle hang kísér. Hangja van a környezetnek, amely a történés helyszíne, vagy ha az nem elég markáns, Bill Viola rendszerint maga választotta zajt társít a képekhez, vagy, mint ahogyan a NEO kiállítására válogatott munkáin látható teljesen elhagyja a hangot, hogy azzal növelje a képsorok nézőre gyakorolt hatását." - mondta el a művészről Dr. Petrányi Zsolt, a kiállítás kurátora.
A tárlaton látható három mű mindegyike hang nélküli, így arra készteti a nézőt, hogy a képsorok pszichológiai aspektusaiban úgy mélyüljön el, hogy azok atmoszférájához adja hozzá a magában kialakuló esetleges hanghatást. A három mű, a Csendes hegy, 2001, a Találkozás, 2012, és az Ősök, 2012, mind az emberi létezés különböző, pszichológiai értelemben súlyos pillanatait járják körül. A Csendes hegy két külön monitoron mutat egy férfit és egy nőt, akik portréit sokáig szemléljük, míg mindketten egy végtelennek tűnő, kétségbeesett, néma kiáltás mutatnak. A Találkozás című alkotáson egy sivatagi tájat látunk, amelynek két szélső pontján egy-egy női alak tűnik fel és közeledik felénk. A kép előterébe érve egymás felé fordulnak és az idősebb átad egy tárgyat, szimbolikusan tudását és tapasztalatát a fiatalabbnak, majd mindketten visszamennek a másik útján a sivatagi mélységbe. A harmadik mű, az Ősök pedig két alakot mutat, - Bill Viola fontosnak tarja, hogy a mű címével rokonsági viszonyukra utaljon - hasonlóan egy sivatagi térben közeledve, egy fiatalabb férfit és egy idősebb nőt. Közeledő útjuk során képüket egy ideig egy porvihar oldja fel a tájban, amiből megerősödve, tisztább körvonalakkal lépnek ki a néző felé. A műveket kiegészítő rövid riportfilmet Christian Lund készítette 2011-ben a Louisiana Museum of Modern Art részére.
A művész számára a hang, vagy éppen annak hiánya, kulcsfontosságú eleme a videóművészetének. Ez az aspektus alapvetően formálja egy-egy alkotás karakterét, amelyről az e kiállításon bemutatott interjú során is részletesen kifejti véleményét. Bill Viola munkásságát nem csupán a pszichológiai mélységek, hanem a művészet történetének gazdagsága és a vallások bölcsességei is inspirálják, és ezek a hatások világosan megjelennek műveiben. A reneszánsz festményeken látható gesztusokkal teli érzelemkifejezés, valamint a bibliai történeteket megidéző videók mind a művész kultúrtörténeti érdeklődését tükrözik. Az itt bemutatott három alkotás az emberi viselkedésformákat, valamint a családi és generációs kapcsolatokat tárja fel, amelyeket a néző a művészre jellemző lassú, kontemplatív képkivágások révén ismerhet meg. A Csend című kiállítás – amely Bill Viola és alkotótársa, felesége, Kira Perov közreműködésével készült – a művész tragikus elvesztése miatt egyben életművének nagysága előtt tisztelgő emlék is lett.
Petrányi Zsolt összegzése szerint Viola műveinek értelmezése mindig a néző egyéni tapasztalatain és érzelmein múlik. Akárhogy is tekintünk a művekre, az érzelmi reakcióink végső soron saját belső világunkból fakadnak. A művész természetesen befolyásolhatja, hogy mit érzünk, de soha nem lesz képes teljesen irányítani a nézők élményeit, hiszen azok életútja, tapasztalataik és aktuális lelkiállapotuk mind fontos tényezők. A Csend című kiállítás különösen értékes, mivel lehetőséget nyújt arra, hogy a látogatók mélyebb bepillantást nyerjenek Bill Viola művészetébe, felfedezve annak különböző rétegeit, a művész videókkal való kapcsolatát, és a műfajhoz való megközelítési módokat.
A kiállításhoz izgalmas és sokszínű kísérőprogramok várják az érdeklődőket: kreatív videó workshopok, egyedi tárlatvezetések és inspiráló előadások, iskolai foglalkozások, valamint egy nyitott szabadegyetem keretein belül. Emellett egy alternatív kiállítás is megtekinthető, amely a társadalmi projekt alkotásaiból készült, továbbá podcastok is készülnek, amelyek a művek különböző aspektusait tárják fel. Célunk, hogy a látogatókat arra ösztönözzük, hogy bátran és saját szemszögükből értelmezzék az alkotásokat.
A csend hangjai hallássérült és halló fiatalok alternatív videókiállítása - társadalmi projektről
A NEO Kortárs Művészeti Tér legújabb társadalmi projektje Bill Viola „Csend” című kiállítása által inspirálódott, amely lehetőséget teremtett arra, hogy halló és hallássérült fiatalok integrált csoportokban dolgozzanak együtt. A projekt során a résztvevő diákok a hét első felében változatos workshopokon, dráma foglalkozásokon, vezetett meditáción, valamint tánc alapú kreatív és önismereti programokon vettek részt, jeltolmácsok segítségével. A NEO Kortárs Művészeti Tér látogatói ingyenesen megtekinthetik a társadalmi projekt keretében készült alkotásokat, amelyek a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Média design képzésével együttműködésben valósultak meg.
A NEO Kortárs Művészeti Térről
A 2022-ben, William Kentridge Lágyabban játszd a táncot / More Sweetly Play the Dance című alkotásának bemutatásával megnyílt, a Liget Budapest Projektnek köszönhetően megújult Millennium Házában működő NEO Kortárs Művészeti Tér, melynek küldetése, hogy - hasonlóan a londoni Kensington Gardens parkban lévő Serpentine Galleryhez - a legismertebb képzőművészeket bemutató kiállítótere legyen Budapestnek, elhelyezkedésében, megjelenésében és funkciójában is. A Városliget Zrt. szervezeti keretei között és a Szépművészeti Múzeum szakmai mentorálásával működő NEO a Szépművészeti Múzeummal, a Műcsarnokkal és a Varosligetbe tervezett Új Nemzeti Galériával együtt az egyedülálló és sokszínű, parkba ágyazott képzőművészeti intézményegyüttes fontos, egyedi küldetésű eleme.