"Nem szenteltem elég figyelmet az otthonomnak, pedig háziasszonyként mindig is elismert voltam." - Martha Stewart, a túlélés mestere
"Háziasszonypornó" a legmagasabb szinteken - a róla készült dokumentumfilmben ez a jelző is elhangzik vele kapcsolatban és nehéz lenne vitatkozni ezzel elnézve a leveles tésztában sütött egész hálaadási pulykát, a saját kezűleg készített karácsonyi dekorációt, a cukrászok által is megirigyelt tortákat vagy az arborétumhoz hasonlatos kertjét.
"Martha Stewart szerint a rendben tartott otthon a boldogság forrása. Ő azt a fontos üzenetet hangoztatja a nők számára, hogy a háztartás irányítása nem csupán kötelezettség, hanem igazi lehetőség is. Mindenki számára elérhető, hogy olyan környezetet alakítson ki, amely tükrözi álmait és igényeit – függetlenül attól, hogy milyen anyagi keretek között dolgozik."
Martha alakja - aki egyébként igazi prototípusa a self-made womannek - azért is izgalmas, mert úgy épített brandet és lett önerejéből milliárdos, hogy közben a klasszikus női szerepekben való kiteljesedést emelte magasabb szintre.
"Az emberek azért támadnak, mert háztartásbeli vagyok, de mit is csinálok valójában? Valami olyasmit, amit oly sokáig elnyomtak. Olyan vagyok, mint egy modern feminista" - mondta egy interjúban, amit a róla szóló dokumentumfilmben idéztek.
Valóban, Martha Stewart sosem éri be a tökéletesség látszatával; számára a kiválóság az egyetlen elfogadható cél. Minden, amit tesz, a tökéletesség elérésére irányuló szívós munka eredménye. Nem ismer könyörületet: kemény kézzel bánt azokkal, akik nem osztják az ő szigorú elveit, és akik nem hajlandók a legapróbb részletekig pontosan végrehajtani feladataikat - ez jól tükröződik a másokkal való interakcióiban, valamint a mozdulataiban a Martha című dokumentumfilm során.
Több mint beszédes, hogy a már megjelent alkotás legnagyobb kritikusa éppen maga az alkotó. Az R. J. Cutler által rendezett film, amelynek aktív szereplője és történetmesélője is, nem kímélte a saját munkáját. Kijelentette, hogy "túlzottan unalmas", a kameraképek nem tükrözik megfelelően a helyzetet, és a zeneválasztás is hagy kívánnivalót maga után. A klasszikus zenei elemek helyett szívesebben hallott volna rapbetéteket a barátjától, Snoop Doggtól, mert szerinte ez jobban tükrözte volna a saját egyedi stílusát. Az 83 éves üzletasszony, író és televíziós személyiség szavaiból egyértelműen kiderül, hogy nem fél megfogalmazni a véleményét, még akkor sem, ha az saját munkájára vonatkozik.
Éppen ez a megtestesült tökéletesség – legyen szó az ünnepi asztal csodás díszítéséről, a kert varázslatos műveléséről vagy a tortasütés mesterségéről – az, ami miatt a világ egyik része mindig is példaképnek tekintette őt, míg a másikban hatalmas szorongások forrásává vált a makulátlan háziasszony és a hibátlan háztartás eszményképével.
"Azzal rágalmaztak, hogy maximalista vagyok. Kritizáltak, hogy olyan életstílust próbálok kialakítani, ami elérhetetlen - pedig egyáltalán nem így volt. Amit valójában próbáltam tenni, az a nevelés volt."
De ne szaladjunk még ennyire előre!
Martha Stewart - eredeti nevén Martha Helen Kostyra - egy hatgyerekes lengyel bevándorló családba született, másodikként a sorban. Szülei, Edward Kostyra és Martha Ruszkowski, egyszerű életet éltek, sokszor szűkölködtek. Martha már gyerekkorában elsajátította édesanyjától a házimunka, a főzés és a varrás, édesapjától pedig a kertészkedés alapjait. De utóbbitól örökölte megszállott és olykor kíméletlen maximalizmusát is.
Ezek a családjában szerzett élmények pedig nemcsak a munkához való hozzáállását alapozták meg, hanem arra is jelentős hatással voltak, ahogyan magáról az esztétikus otthonról, illetve az otthonteremtésről gondolkodott.
"A szüleim munkához való hozzáállása és a szépség iránti érzékük mély hatással volt az életemre és karrierem alakulására. Ők tanítottak meg arra, hogy minden helyzetben felfedezzem a lehetőségeket." - emlékezett vissza egy interjú során.
Mivel a család nem bővelkedett anyagi forrásokban, már tinédzserkorában munkába állt, méghozzá modellként. Mindössze 15 évesen feltűnt az Unilever televíziós reklámjában, később pedig divatmodellként dolgozott többek között a híres Chanel számára is. E tevékenységgel nem csupán a szüleit kívánta anyagilag segíteni, hanem saját tanulmányait is igyekezett finanszírozni.
Főiskolás volt, amikor egy csoporttársa bemutatta későbbi férjének, Andrew Stewart joghallgatónak, aki Martha sokszor gonoszkodó és olykor kegyetlen apjával ellentétben kedves volt, vicces és figyelmes. Martha rögtön beleszeretett. "Izgalmas volt találkozni egy kifinomult fiatalemberrel, akinek volt American Express kártyája, ami akkoriban nagyon nagy dolog volt" - mondja a dokumentumfilmben.
Egy tehetős család sarjaként élő férfi elhatározta, hogy megkéri Martha kezét, ám a lány apja hevesen ellenezte a kapcsolatot, sőt, a hír hallatán még a lányát is megütötte. Ennek ellenére Martha, a bátor és elszánt ifjú, igent mondott a kérésre, megmutatva ezzel, hogy a szerelem néha erősebb a családi elvárásoknál.
Az esküvőjük után öt hónappal elindultak egy varázslatos nászútra Európába, ahol az élmények és felfedezések teljesen új perspektívát adtak Martha számára.
A vendéglátás és a gasztronómia új dimenzióit tapasztalhatta meg Európa szívében. Az utazás nem csupán új ízeket, hanem a konyha iránti szenvedélyt is ébresztett benne – ezek az élmények mély nyomot hagytak benne, formálva jövőbeni pályafutását. Ekkor kristályosodott meg benne a vágy, hogy életét e varázslatos világ szolgálatának szentelje.
19 éves volt ekkor, és nem akart hazatérni Európából. Szinte belebetegedett annak gondolatába is, hogy vissza kellett térnie a szürke amerikai hétköznapokba.
Nem sokkal később érkezett meg a világra lánya, Alexis. Martha számára azonban az anyaszerep nem volt zökkenőmentes, és bár minden szükségeset megadott a gyermekének, a szeretet és a gyengédség kifejezése idegen maradt számára. Rideg és távolságtartó volt, érzelmeit soha nem tudta szavakba önteni – pontosan úgy, ahogy azt az édesanyjától is látta.
"Szerelem és melegség csekély mennyiségben volt jelen otthonunkban. A mindennapokat a gyakorlatiasság uralta. Hogyan válhattam volna igazán jó anyává, ha soha senki nem tanított meg erre?" - fogalmazta meg a filmben.
Martha mindig is rendkívül céltudatos volt, és apósa közvetítésével sikerült betörnie a Wall Street világába, ahol brókeri pályafutását kezdte. Ez a környezet tele volt kihívásokkal, és bár számos dologról elmondható volt, hogy jellemző rá, a nők helyzete sajnos nem tartozott a kedvező aspektusok közé.
Abban az időben nem dolgoztak nők a tőzsdén - még női mosdó sem volt -, így Martha úttörőnek számított. Megállíthatatlan volt. Intelligenciájával, simulékonyságával és tökéletes, határozott megjelenésével, az ügyfelei imádták.
Bár jelentős jövedelemre tett szert, a munka megpróbáltatásai egyre inkább megviselték, és úgy érezte, kezdi elveszíteni a lelkesedését. Egy balsikerű üzletág miatt végül úgy döntött, hogy otthagyja a Wall Street pezsgő világát – ezzel együtt New Yorkot is hátra hagyta.
Westportban bukkantak rá Martha vágyainak tökéletes otthonára, a Turkey Hill Road rég elhagyatott romjaira. Ezt az épületet saját kezűleg, türelmesen és részletekbe menően kezdte el felújítani.
Azt állítja, hogy ha nem létezett volna az a bizonyos ház, most nem lenne az a személy, akit világszerte milliók ismernek: Martha Stewart, a modern háziasszony ikonja.
A szomszédság figyelmét felkeltette, amikor baromfikat kezdett el nevelni és egy gyönyörű konyhakertet alakított ki. Az ott eltöltött napok során döbbent rá, mennyire élvezi a háztartási teendőket és a házvezetést. Miután férjét előléptették, és az új házuk is elkészült, rendszeresen rendezett ínycsiklandó vacsorákat, amelyek mindenkit lenyűgöztek. Ekkor fogalmazódott meg benne a gondolat, hogy saját vendéglátóipari vállalkozásba kezd.
Martha vállalkozása a kézművesség szellemében bontogatta szárnyait. Volt olyan alkalom, hogy 200 darab püspökkenyeret készített egy különleges rendezvényre, mindezt a saját kezével. Minden egyes falat házi készítésű volt, és olyan ínycsiklandó ízekkel bűvölte el a vendégeket, hogy szinte mindenki elámult a gasztronómiai élvezetek tengerében. Tálalási technikái pedig igazi művészetté varázsolták az étkezéseket; asztalai olyan látványosak voltak, hogy bármelyik művészeti galériában megállták volna a helyüket.
Nem véletlenül alakult így: Martha a fogások és gyümölcsök lenyűgöző tálalását a képzőművészet világából, a nagy holland mesterek alkotásaiból merítette.
A hír gyorsan eljutott az emberekhez, és ezáltal egyre több megrendelést kapott. A vendéglátóipari és rendezvényszervező vállalkozása 1 millió dolláros üzletté nőtte ki magát – ezzel indult el a Martha Stewart cég története.
Nem sokkal később felkérték, hogy készítse el első könyvét, amelyben színes fényképekkel illusztrált ételek és kreatív ötletek sorakoztak a vendégség rendezéséhez. Az "Entertaining" 1982-ben látott napvilágot, és egy olyan víziót képviselt, amelyből bárki táplálkozhatott, legyen az tapasztalt házigazda vagy egy egyszerű felszolgáló. Martha szerint az olvasók hazatérve képesek voltak megvalósítani mindazt, amit ő és barátai készítettek el fényűző kúriáikban.
A könyvében arra törekedett, hogy a nők felfedezzék, miként varázsolhatnak szépséget és eleganciát az otthonaikba. Az üzenete olyan vonzó volt, hogy az olvasók lelkesen kaptak utána, mint gyerekek a frissen sült édességekért.
Sikerének kulcsa szerinte a hitelességben rejlett. Az emberek tudták, hogy bizonyos tekintetben ő is hozzájuk hasonló - ő takarítja a saját otthonát, ő főz, ő neveli a saját gyerekét.
Martha ráébredt, hogy az élete egyedülálló értékkel bír, és a személyes élményei mélyen megérintették az olvasókat.
Bár az élete kívülről ragyogónak látszott, valójában a házassága a végső stádiumába lépett. "Akkoriban nem szenteltem elég figyelmet az otthonomnak, pedig háziasszonyként elég nagy hírnévnek örvendtem. Ám ez önmagában nem volt elegendő egy boldog házassághoz" - osztotta meg a New York Timesban.
Martha és férje, Andy, 27 évet töltöttek együtt, ám a kapcsolatuk nem volt mentes a megpróbáltatásoktól. Andy hűtlensége végül a válásukhoz vezetett, bár Martha sem volt éppen a hűség példaképe - ezt azonban Andy sosem tudta meg.
Egy közeli ismerős szerint Marthának sosem volt igazán boldog pillanata a házasságában és a gyereknevelés során. A válása, amely éppen akkor zajlott, amikor az esküvői könyvének népszerűsítésével volt elfoglalva, mély nyomot hagyott rajta. Korábban sosem kellett szembenéznie a kudarccal, a házassága végével viszont egyértelműen egy újabb fejezet kezdődött az életében, ami kudarcot jelentett. Ennek ellenére az imázsát nem befolyásolta: az amerikai nők szemében továbbra is ő maradt a tökéletesség megtestesítője.
Martha a válása után teljesen új irányt vett az élete, és a munkájára összpontosított. Egyre szélesebb körben vált ismertté, hiszen nem csupán intelligens és humoros volt, de a kamera előtt is megnyerő megjelenésével sokak szívébe belopta magát. Gyorsan újabb könyvek írására kaptak felkéréseket, és a televíziós szereplések száma is folyamatosan növekedett. Cikkeket publikált különböző magazinokban, végül pedig szerződést kötött a Kmart üzletlánccal, amely tömegpiaci termékeket kínál. Martha rájött, hogy a pénz hiánya nem egyenlő a rossz ízléssel; így a boltok polcain fellelhető termékei révén olyanok is felfedezték őt, akik eddig nem hallottak róla.
Mivel számos gondolat és elképzelés foglalkoztatta, ám a könyvkiadáshoz viszonylag kevesebb szerződése volt, úgy döntött, hogy saját magazint indít. A Martha Stewart Living nem csupán az ő kreatív víziójának megtestesítője lett, hanem főszerkesztői pozíciót is betöltött benne. A lap címlapjain szinte mindig ő szerepelt, és nemsokára az egyik legsikeresebb induló magazinná nőtte ki magát.
1993-ban pedig a magazinra alapozva útjára indult a Martha Stewart Living tévéshow is. Az emberek pedig imádták nézni a fehér, privilegizált helyzetben lévő nőt, akinek sokkal több pénze volt, mint nekik. Innen már csak egy ugrás volt a saját nevével fémjelzett, és az ő imázsa köré épített médiabirodalom, a Martha Stewart Living Omnimedia elindítása, amit tőzsdére is vitt. A részvényeit több mint egymilliárd dollárra értékelték, és a New York-i tőzsde igazgatótanácsának tagjává választották.
A márka hitelessége és arculata egy vékony jégre épült, amely sajnos hamar megrepedt. Mint egy kártyavár, úgy omlott össze minden, miután súlyos vádak merültek fel benne: bennfentes tőzsdei kereskedelem, csalás és az igazságszolgáltatás akadályozása.
Az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyelete (SEC) állítása szerint Martha Stewart 45 673 dolláros veszteséget úszott meg azzal, hogy 2001. december 27-én értékesítette az összes 3 928 darab ImClone Systems részvényét. Ez a lépés a brókere, Peter Bacanovic által megszerzett bizalmas információk birtokában történt.
Marthát bíróság elé rendelték, vádat emeltek ellene, majd 2004-ben öt hónap börtönbüntetésre ítélték.
A sajtó élvezettel élcelődött a tökéletesség királynőjének bukásán, az egész eljárás pedig természetesen hatással volt a médiavállalatára és annak tőzsdei szereplésére. Amint az esküdtszék döntött, leállították Martha részvényeinek árusítását a tőzsdén, törölték a tévéműsorait, a magazinjának hirdetői visszavonulót fújtak, ennek hatására pedig lemondott a médiavállalata igazgatói posztjáról.
Mivel a tétlenség valóban egyfajta kishalálnak számított számára, a börtön falai között próbálta hasznossá tenni magát. Kertészkedési ismereteit megosztotta börtöntársaival, inspiráló előadásokat tartott arról, hogyan lehet nőként vállalkozást indítani, és szívesen segített az üzleti tervek megalkotásában is. Emellett a konyhában is aktívan részt vett, kreatív ötleteivel és főzőtudományával igyekezett színesebbé tenni a mindennapokat.
A tudat, hogy innen már nincs hova süllyednie, különös módon felszabadító erővel hatott rá. A kényszeres igyekezete, hogy mindig a legjobbnak mutassa magát, hirtelen elengedni látszott.
Persze mindehhez hozzátartozik, hogy a többi elítélthez képest, akik a bizonytalanba, a semmibe ugrottak ki a büntetésük lejártával, az ő esetében ez nem így volt. A börtön így egy lehetőség volt számára: egy interjúban vakációként hivatkozott rá, nem véletlenül, tényleg olyan volt neki, mint egy sabbatical. "Megszabadultam háromévnyi stressztől, új barátokat szereztem, új ötletek kezdtek csírázni, és mindezek által újra produktív kezdtem lenni" - mondta a dokufilmben.
Ha van terület, ahol a média igazán otthon érzi magát, az a rehabilitáció. Ehhez azonban nem csupán szakértelem, hanem egy olyan karakter is szükséges, mint Martha, aki rendkívül eltökélt és elszánt.
A vele történtek új dimenziókat nyitottak meg a személyiségében: korábban állandóan azon töprengett, mit gondolhatnak róla mások, de a börtönélmény hatására végre megszabadult ettől a nyomasztó kényszertől.
Természetesen, valljuk be, nem éppen hátrányos környezetbe érkezett, hiszen nem kellett teljesen a semmiből kezdenie. Azonban az tény, hogy az arculata jelentős károkat szenvedett el. A vállalata fokozatosan kezdett el apadni.
Bár elindult saját napi műsora Martha címmel, a show igazi bukás lett. A műsor készítői kevés teret hagytak Martha ötleteinek, így pedig az egész erőltetett volt, kevésbé önazonos. De ha valamitől, akkor a változástól sosem félt.
"Ha a kerted nem nyeri el a tetszésedet, bátran formáld át! Csupán tépj ki mindent, és kezdj mindenből újra" - halljuk a filmben, és éppen így cselekszik a főszereplő.
Talán épp azért, mert már semmi veszíteni valója nem volt, 2015-ben fejest ugrott a Comedy Central Roast of Justin Bieber című műsorába, amelynek során a sztárok egymást égetik be, szégyenítik meg. Martha pedig tarolt. Senki sem gondolta volna, hogy ennyire vicces. A műsor - amiben életre szóló barátságot kötötött Snoop Dogg-gal - teljesen átírta az addig róla élő képet, amely szerint a tökéletesség kissé merev képviselője lenne. A fiatalabb generációk is megismerték a nevét, és innentől indult az újabb szárnyalás.
Tavaly, 81 évesen ő lett a Sports Illustrated magazin legidősebb fürdőruhás címlaplánya, nemrég jelent meg 100. könyve, és a mai napig aktív - nemcsak a szellemi munkát, hanem a kertgondozást illetően is, amiben szerinte a boldogság igazi titka rejlik.