Kaposvári diák különleges kísérletet végzett nyulakkal, ami a kutatók számára is váratlan eredményekkel szolgált.


Vajda György, a Kaposvári Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola, Gimnázium és Szakgimnázium negyedikes diákja kiemelkedő teljesítménnyel büszkélkedhet, hiszen első helyezést ért el a Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciájának országos versenyén. Nyulas kísérletével nem csupán tudományos mélységet, hanem elkötelezettséget is tükrözött, ami lenyűgözte a zsűrit.

Vajda György, a XXIV. Kutató Gyerekek Tudományos Konferenciájának regionális fordulójának kiemelkedő résztvevője, nem csupán itt aratott sikert, hanem a Mandulafa versenyen is első helyezést ért el. E két megmérettetés között sikerült a százhalombattai döntőn a legjobb eredményt elérnie, ahol kutatásának középpontjában a vitaminkiegészítések vágónyulak hízási tulajdonságaira gyakorolt hatása állt. A fiatal tudós részletesen beszélt nyúlkísérletének eredményeiről és arról, hogyan járult hozzá a táplálkozáskutatáshoz.

Vásároltunk 20 nyulat, amelyeket két csoportra osztottunk: az egyik csoport a kontroll, a másik pedig a kísérleti csoport lett. A kísérleti nyulak vitaminokat kaptak, míg a kontrollcsoport nem. Hetente mértük a nyulakat, és figyeltük a két csoport közötti eltéréseket. Az eredmények azt mutatták, hogy a takarmányértékesítés és a súlygyarapodás a kísérleti csoportban gyengébben alakult, viszont a vágási kihozatal számukra kedvezőbb volt – mesélte el a fiatal fiú a szeptembertől februárig tartó kutatásának tanulságait. Elmondta, hogy a győzelem jó érzéssel töltötte el, és növelte az önbizalmát. A felkészülés során osztályfőnöke, mint témavezető, támogatta Gyurit. Mivel édesapja agrármérnök, az elméleti tudás rendelkezésre állt, így a tanítónő feladata az volt, hogy a diák előadásmódját finomítsa.

- Tavaly végeztem a mesterszakon, annak idején én is TDK-ztam (Tudományos Diákköri Konferencia), az idén pedig megnyertem az Országos Tudományos Diákköri Konferenciát. Amit ott megtanultam, azt igyekeztem átadni Gyurinak - mesélte Hevérné Kanyó Andrea.

A tanár gyorsan észrevette, hogy miben bontakozik ki a diákja különleges képessége.

Amikor egy osztályba kerül az ember, szinte azonnal felfedezheti, hogy van egy-két kisgyerek, aki másképp látja a világot. Olyanok, akik nem csak a megszokott módon közelítik meg a feladatokat, hanem különleges érdeklődésekkel bírnak, és sokkal inkább terhelhetőek. Négy éven keresztül tanítom őket, és ez idő alatt próbálom felfedezni, melyik az a terület, ahol a diákok tehetsége igazán kibontakozhat. Gyuriról például hamar világossá vált, hogy az agrárium vonzza, hiszen egy mini gazdaságban él, ahol főként állatokkal foglalkoznak, és az apukája agrármérnök – mesélte a tanítónő.

Related posts