Fülbemászó élmény, amit ez a duó varázsolt a Sziget utolsó napján. Az érzéseket zene formájában öntötték ki, és mindenki, aki ott volt, érezhette, ahogy a hangok finoman simogatják a lelküket. Az orgazmus nem csupán testi, hanem lelki is, és ez a koncert


A TikTokon vált még inkább népszerűvé a Brutalismus 3000 berlini duó, amely hétfő hajnalban a Sziget Fesztiválon is fellépett, így utánajártunk a jelenségnek.

A Sziget Fesztivál már a kezdetek óta elkötelezett amellett, hogy minden zenei ízlésű látogató számára kínáljon valami különlegeset az Óbudai-szigeten. Mindenki megtalálhatja a számára legkedvesebb helyszínt, ahol szíve vágya szerint élvezheti a zenét. A Nagyszínpad az a központ, ahol a legkülönbözőbb műfajok találkoznak, de az idei évben a szervezők külön figyelmet fordítottak arra, hogy kisebb tematikus zónák, például a Delta District, kialakításával még inkább gazdagítsák a fesztivál élményét. Ez a terület az elektronikus zene szerelmeseinek lett a központja. Az elektronikus hangzás nem csupán a Colosseumban, a Bolt Night Stage-en vagy a The Clubban található, hanem a Nagyszínpadon is, ahol szombat este Anyma lenyűgöző vizuális show-val varázsolta el a közönséget. A fesztivál utolsó napjának hajnalán pedig a Revolut Stage-en a Brutalismus 3000 képviselte e zenei irányzat egyik izgalmas vonulatát.

Akik gyakran pörgetik a TikTokot és valamennyire kedvelik az elektronikus zenét, összefuthattak már a berlini duó videóival, mivel elsősorban ott tettek szert nagy népszerűségre az elmúlt időszakban. A banda két tagból áll, Victoria Vassiliki Daldasból és Theo Zeitnerből. Utóbbi általában az, aki a Dj-pult mögött áll, míg előbbi a szövegelést szolgáltatja a dalokhoz, olykor kifejezetten durva, már-már agresszívnek mondható hanghatásokat keltve - ráadásul három nyelven szólal meg, angolul, németül és szlovákul, mivel mindhármat beszéli. Mint ismert, Zeitner még 2012-ben kezdett el zenéket készíteni, míg Daldas gyerekként zongorázni tanult és énekelt a zenei kórusban. 2018-ban aztán egymásra találtak a Tinderen, közös karrierjük pedig 2020-tól datálható, amikor megjelent első EP-jük. A pályafutásuk szempontjából fordulópontot jelentett, hogy 2021 őszén felléptek a londoni Boiler Room Festivalon, az erről készült videó pedig milliós nézettségre tett szert a YouTube-on.

A duó stílusát nehéz lenne egyetlen műfaj keretei közé szorítani; inkább egy különös zenei kaleidoszkóp, amelyben a különböző zsánerek egyesülnek. A '90-es évek Hollandiájából származó hardcore techno, különösen a gabber, a hardstyle, és a punk jegyei mind megtalálhatók szettjeikben, de nem állnak meg itt: a hangzásukban felfedezhető az electroclash és a hyperpop is. Főként a 2000-es évek zenéiből merítenek inspirációt, és a páros elmondása szerint legnagyobb hatással rájuk a Deutsch Amerikanische Freundschaft, a német electropunk ikonjai, valamint a Blümchen, azaz Jasmin Wagner voltak. Utóbbi a Paso Doble zenekar Herz an Herz című számának happy hardcore feldolgozásával robbant be a köztudatba mindössze 15 évesen, így nem meglepő, hogy a duó zenei világában ennyi különféle szín és stílus keveredik.

A Brutalismus 3000 bemutatkozó albuma, az Ultrakunst, 2023 tavaszán debütált, és azonnal a német zenei lista 11. helyéig küzdötte fel magát. Az első videóklipjük a Die Liebe kommt nicht aus Berlin című kislemezhez készült, amely márciusban látott napvilágot. A banda népszerűségét nemcsak egyedi zenei stílusuk, hanem a dalaikban megjelenő aktuális politikai és társadalmi témák, például a feminizmus és az irónia is növeli. Az élő teljesítményükről, amely a Las Vegas-i Electric Daisy Carnivalon való részvételük óta még inkább felkeltette az érdeklődést, a Sziget Fesztiválon gyűjtöttünk tapasztalatokat.

A koncert éjfél után fél órával vette kezdetét, és bár a Brutalismus 3000 által képviselt zenei stílus merőben eltért a környező színpadokon hallható dallamoktól, a tömegben rózsaszín sapkás fesztiválozók tűntek fel. Ők valószínűleg Chappel Roan fellépését követően tévedtek ide, aki 22:45-ig kápráztatta el a közönséget a Nagyszínpadon. Külön érdekesség, hogy az egyik fiatal fesztiválozó egy pónit hozott magával, amelyen rózsaszín rugdalózó, napszemüveg és kalap díszelgett. A Revolut Stage már jóval a koncert kezdete előtt óriási tömeggel telt meg, annyira, hogy egy tűt sem lehetett volna elejteni a sűrűség miatt. Amikor a berlini duó végre felállt a DJ-pult mögé, hatalmas üdvrivalgás tört ki a közönségből.

A fellépés egy figyelemfelkeltő kisfilmmel indult, ám a továbbiakban a vizuális elemek háttérbe szorultak. A látványvilágot a pulzáló stroboszkópszerű fények és a füstfelhők alkották, ami nem véletlen választás volt, hiszen a zenére helyezték a hangsúlyt, igyekezve felejthetetlen élményt nyújtani a fesztiválozóknak. A Revolut Stage lenyűgöző hangzása csak fokozta a hatást, minden basszus ütemnél úgy érezhettük, mintha a szívünket húznák ki a helyéről. A ködös atmoszféra miatt az előadók szinte eltűntek a színpadról, de talán ez nem is volt annyira fontos. Sokkal lényegesebb volt, hogy Victoria Vassiliki Daldast, aki a dalszövegekért felelt, meglepően keveset hallhattuk - a tömeg pedig egészen a kordonig hatolt.

Bár első ránézésre talán furcsának tűnik, hogy egy hardcore techno dalhoz bármiféle szöveg hozzáadása értéket teremthet, mégis, ez a kiegészítés valóban gazdagítja a hallgatási élményt. A basszus dübörgése annyira dominál, hogy szinte lehetetlenné válik a gondolataink megfogalmazása, de éppen ez a műfaj lényegét adja: kiszakít a hétköznapok szürkeségéből, és arra ösztönöz, hogy teljes mértékben a pillanatra figyeljünk. Ami a Brutalismus 3000 munkásságát illeti, sokak számára talán csupán dallamok összekapcsolásának tűnhet, de az elektronikus zene rajongói számára ez valójában egy fülbemászó élvezet, amely a zenei orgazmus határvonalán egyensúlyozik.

Related posts