Panyi Miklós az Otthon Start program kapcsán hangsúlyozta, hogy a vállalkozók számára kulcsfontosságú lesz a négyzetméterárak fenntartása. Ezzel nemcsak a piaci stabilitás érdekében tesznek, hanem saját érdekeiket is védik, hiszen a versenyképesség megőrz

Ha a beruházók meg akarják őrizni vásárlóik bizalmát, fontos, hogy fenntartsák a négyzetméterárakat - nyilatkozta az InfoRádió Aréna című műsorában Panyi Miklós, a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára. Hozzátette, hogy az Otthon Start program összekapcsolható a családtámogatási rendszer többi elemével, például a babaváró hitellel vagy a csok plusz programmal.
Szeptembertől megkezdődik az Otthon Start program, amely az állam által támogatott, fix 3%-os kamatozású ingatlanhiteleket kínál. A program lebonyolítását és ellenőrzését az Otthon Start Programiroda fogja végezni, amely a Miniszterelnökség keretein belül működik. Ezt Panyi Miklós, a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára osztotta meg az InfoRádió Aréna című műsorában.
A programiroda létrehozásának szükségessége abban rejlik, hogy az Otthon Start kezdeményezés számos ágazatot és szakpolitikai területet érint. Ide tartozik a lakáspolitika, az építőipar, a területfejlesztés, valamint a várospolitika. Ezen kívül fontos szerepet játszik az önkormányzatokkal való kapcsolattartás, a jogszabályi keretek kialakítása, a hatósági ügyintézés, az ifjúságpolitika, és a külföldön élő magyar közösségek megszólítása is. Ráadásul a program kiterjed az ingatlanszektorra és a bankszektorra is, így valóban egy rendkívül széles spektrumot ölel fel.
"A volumen rendkívül jelentős, hiszen több tízezer igénylésre számítunk. Ezért elengedhetetlen a program alapos felügyelete, hiszen a célunk, hogy a végrehajtás sikeres és zökkenőmentes legyen. Ennek érdekében jön létre a Miniszterelnökség keretein belül a programot támogató irodai struktúra" - nyilatkozta az államtitkár.
Az Otthon Start Programiroda legfontosabb feladata, hogy a program végrehajtását sikerre vigye, egyeztessen a programban résztvevő különböző kormányzati és nem kormányzati szervek között, így például az építéshatóság, az ingatlanfejlesztők és az önkormányzat vagy akár a pénzintézetek között. De az is feladata, hogy szakmai és lakossági észrevételeket fogadjon be, hiszen számos olyan élethelyzet előfordulhat, amikre a program mostani összetétele valamilyen okból kifolyólag nem nyújt megoldást. És nagyon fontos szempont, hogy gördülékennyé tegye a beruházásokat azzal, hogy kiemelt projektté tegye őket. A cél az, hogy minél gyorsabban és egyszerűbben el tudjanak indulni az új lakásfejlesztések ebben az eljárásrendben, minden érintett bevonásával. A programiroda alapvetően ennek a programnak a végrehajtásáért fog felelni, és a feladata a felügyelet, a kontroll és a hatékonyság növelése.
"A program különlegessége abban rejlik, hogy nem a családi élethelyzetet veszi alapul, hanem lényegesen egyszerűbb feltételekkel működik. Nincs házassági kötelezettség, és nem szükséges meglévő vagy vállalt gyermek sem, ami a szokásos támogatásokra, mint például a CSOK vagy a falusi CSOK, jellemző. Itt a kiindulópont az, hogy a résztvevők lehetőséget kapjanak az első otthonuk megszerzésére, kifejezetten azok számára, akik jelenleg nem rendelkeznek saját ingatlannal" - fejtette ki Panyi Miklós. Hozzátette, hogy ezzel a termékkel, az Otthon Start fix 3 százalékos kölcsönével együtt szeptember 1-jétől egy új, széleskörű otthonteremtési program indul Magyarországon, amely számos embernek nyújt lehetőséget az első lakás megszerzésére.
Az Otthon Start program új megközelítést képvisel az eddigi kezdeményezésekhez képest. A kormány célja az volt, hogy a program rugalmasan és ésszerűen integrálható legyen a korábbi családtámogatási intézkedésekkel, így biztosítva a lehetőséget a családok számára, hogy a számukra legmegfelelőbb módon vegyék igénybe a támogatásokat.
A családok számára kialakított, meglévő és vállalt gyermekekre fókuszáló otthonteremtési támogatási programok továbbra is aktívan működnek. Ezek a lehetőségek összevonhatók egymással, és kulcsfontosságú részei a magyar kormány lakástámogatási stratégiájának.
- fogalmazott az államtitkár, megjegyezve: a demográfiai helyzet egész Európában, így Magyarországon is nehéz, tehát semmiképpen sem szabad lemondani a célról, hogy növeljük a születendő gyermekek számát.
A babaváró kölcsön továbbra is elérhető alternatívát kínál a családalapítók számára, és mellettük számos egyéb támogatási forma, például a CSOK Plusz is segíti a családokat. Emellett új kezdeményezések is debütálnak, mint a kétgyermekes édesanyák szja-mentessége és a családi adókedvezmény megduplázása. Ezek a kedvezmények hosszasan felsorolhatók, és mindezek mellett az Otthon Start program is elérhető, amely egy fix 3%-os kamatozású hitelt biztosít. A cél, hogy a családok számára minél több támogatási lehetőség álljon rendelkezésre a jövőbeli otthonteremtésükhöz.
úgy építettük fel, hogy egyedülállóként is lehet igényelni, de házasok együttesen is kérhetik. Ekkor belép az a lehetőség, hogy kombinálhatják csok plusszal vagy falusi csokkal, és természetesen a babaváró kölcsönnel is.
Ez azt jelenti, hogy igénybe lehet venni mindazokat az előnyöket és további kedvezményeket, amiket például a csok plusz nyújt. Így például két vállalt gyermek esetén a családnak van még további 30 millió forintos hitellehetősége szintén 3 százalékos kamaton, és ott van még az illetékmentesség is. Vagy például a falusi csok esetén van vissza nem térítendő támogatás is, két gyermek esetén több millió forint, három gyerek esetén már 15 millió forint. És saját építkezés esetén még ott van az áfa vissza nem térítése is. Szóval az Otthon Start 3 százalékos hitelével együtt ezeket az előnyöket mind élvezhetik" - mondta Panyi Miklós.
Az összes előny kumulálódik, vagyis összeadódik. A többi esetében vannak persze feltételek, a csok plusznál van például gyermekvállalási elköteleződés, vagyis a csok pluszt akkor lehet felvenni, ha valaki vállal további legalább egy gyermeket, és ott van a gyermekszám alapján egy logika a felvehető hitelösszeg tekintetében. És ott van még szintén a gyermek megszületéséhez kötődő tőkeleírási lehetőség is, tehát a második és minden további gyermek megszületése esetén tízmillió forint leírható a kölcsönösszegből.
"Például három gyermek vállalása esetén az Otthon Start és a csok plusz kombinálása 100 millió forintnyi, 3 százalékos, 25 évre vonatkozó fix kamatozású kölcsönre ad lehetőséget"
- nyilatkozta az államtitkár, kiemelve, hogy ez egy 25 éves, stabil jövőképet kínál, amely nyugat-európai szinten is versenyképes. A projekt keretében 250 ezer eurós ajánlat áll rendelkezésre, amelyből gyermekvállalás esetén jelentős kedvezmények vehetők igénybe, és jelentős tőke is leírható.
Az államtitkár véleménye szerint a vállalkozók számára kulcsfontosságú, hogy megőrizzék a négyzetméterárakat, hiszen ezzel megakadályozhatják vásárlóik elvesztését.
Ha a fejlesztő olyan ígéretet tesz, amelynek a végén nem tudja majd betartani a négyzetméterárat, komoly veszélybe sodorja saját üzleti érdekeit. Elveszítheti az ügyfeleit, és így nemcsak a fejlesztési projektjéhez nem fér hozzá, de az ingatlanát sem tudja majd értékesíteni. Ezzel tulajdonképpen saját magának árt. A másfél millió forintos vállalt négyzetméterár reális keretek között mozog, hiszen vidéken már 1 millió, 1,1-1,2 millió forint is elegendő lehet. Budapest külkerületeiben és sőt, még néhány belső kerületben is 1,2-1,3 millió forintos árak elfogadhatók lehetnek a fejlesztők számára. Ezért érdemes alaposan mérlegelni a piaci lehetőségeket.
Még mindig van lehetőség a rugalmasságra, hiszen nem mindenki fogja a négyzetméter árát szigorúan 1,5 millió forintra kalibrálni.
Jelenleg egy olyan gyorsított engedélyezési rendszert alakítunk ki, amely a minimum 250 lakásos ingatlanfejlesztésekre vonatkozik. E program keretében, ha a projektek legalább 70%-a megfelel a kritériumoknak, akkor kiemelt státuszt nyernek. Panyi Miklós hangsúlyozta, hogy ennek köszönhetően az engedélyezési folyamatok jelentősen felgyorsulnak, lehetővé téve, hogy az új lakásépítések mielőbb elindulhassanak.
Ha egy ilyen ingatlanfejlesztés esetén a négyzetméterárak drámai emelkedésnek indulnának, az komoly problémát jelentene a beruházó számára, mivel a potenciális vásárlók körének 70%-a elfordulna, hiszen ilyen árak mellett már nem tudnák kihasználni a támogatási programot. Ennek következményeként a projekt azonnali kudarcot vallana, ami nemcsak anyagi veszteségeket hozna, hanem súlyos reputációs problémákat is generálna az ingatlanfejlesztő számára. A hírnév csorbítása pedig a jövőbeni projekteket is veszélyeztetné, mivel hamar elérné a köztudatot, hogy a cég nem képes fenntartani az árakat, így az üzletágát akár be is zárhatná. A helyzet pozitív oldala, hogy a versenyhelyzet fenntartja a fejlesztők motivációját, hogy betartsák az általuk vállalt árakat, különben elveszítenék az első lakásvásárlók bizalmát. A versenykörnyezet és a támogatási programok kialakítása tehát kulcsszerepet játszik abban, hogy a négyzetméterárak stabilak maradjanak – fejtette ki véleményét.
Az InfoRádió Aréna című műsorában Panyi Miklós a konstrukció tartósságát elemezte, kiemelve, hogy a megállapodás 25 éves futamidővel bír. Beszélt arról is, mennyire megbízhatóak a jelenleg rögzített feltételek a jövőben. A konstrukció lényege, hogy az állam és egy bank között egy megállapodás jön létre, amely lehetővé teszi, hogy a bank a megfelelő kritériumoknak megfelelő ügyfeleknek 3%-os kamaton nyújtson hitelt, figyelembe véve az igénylők jövedelmi helyzetét. Az állam ebben a konstrukcióban kamatprémiumot biztosít a bank számára, amelynek mértéke a rendelet alapján az aktuális ötéves állampapír hozamának 110%-a, plusz egy százalék. Az állam ezzel a megoldással garanciát vállal arra, hogy ezek a szerződések stabilan 3%-os kamaton működnek a jövőben.
Természetesen Magyarország történetében akadtak olyan időszakok, amikor az ilyen típusú támogatási rendszerek átalakultak. 2002 után bevezetésre került egy forint alapú otthonteremtési támogatási program, amelyet a következő baloldali kormány módosított és végül eltörölt. Ez azt jelenti, hogy ők is beavatkoztak a rendszerbe, de úgy vélem, hogy
Nagy politikai bátorságra lenne szükség ahhoz, hogy egy esetleges kormányváltás során ne nyúljanak hozzá egy jól működő programhoz.
- hangsúlyozta a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára. Hozzátette, hogy a program kialakítása során a cél az volt, hogy az ne csak sikeres és eredményes, hanem fenntartható is legyen.
A bankszektorban tapasztalható versenyhelyzet már most is éles, és nem kizárt, hogy egyes pénzintézetek a 3 százalékos kamatszint alá csökkentik ajánlataikat. Ahogyan azt a babaváró kölcsön példája is mutatja, sok bank különféle ügyfélcsalogató ajánlatokkal, például egyszerű jóváírásokkal igyekszik magához vonzani a potenciális ügyfeleket. Az intézmények számára létfontosságú, hogy szeptember elsejével felkészülten várják az új ügyfelek igényeit, ezért szerteágazó informatikai fejlesztések zajlanak a háttérben. Számos bank már elindította a regisztrációs felületét a kedvezményes hitelhez, hogy minél gyorsabban reagálhassanak a piaci változásokra.
Amennyiben valaki olyan helyzetbe kerül, hogy nem kívánja kihasználni az Otthon Start hitel teljes futamidejét, lehetősége van előtörlesztésre is. Erre azonban csak az öt éves elidegenítési és terhelési tilalom lejárta után van lehetőség - hívta fel a figyelmet Panyi Miklós. Hozzátette, hogy ebben az esetben az ingatlan eladása is lehetséges, de ebben az esetben a kamattámogatást vissza kell téríteni. Öt év elteltével a Magyar Nemzeti Bank általános szabályai érvényesek, amelyek szerint a jelzáloghitelezés keretein belül a bank csak legfeljebb egy 1 százalékos végtörlesztési díjat szabhat meg.