A tatai gyár felfedte titkait: bemutatta a magyar pezsgő különlegességeit - Agrárszektor


A pezsgő mindig is a fényűzés megtestesítője volt, melyet ünnepi pillanatokhoz és különleges eseményekhez társítottunk. Azonban a legfrissebb globális trendek és a piaci átalakulások arra utalnak, hogy a pezsgőfogyasztás világszerte, így Magyarországon is új irányvonalat vehet. Hol tart a pezsgő iránti kereslet a piacon? Erre ad választ az Esterházy Pezsgőgyár átfogó elemzése.

A világ pezsgőpiaca 2024-ben jelentős változásokon ment keresztül. Az adatok szerint a globális pezsgőszállítások 271,4 millió palackra csökkentek, ami 9,2%-os visszaesést jelent az előző évhez képest. Az Egyesült Államok továbbra is a legnagyobb exportpiac, ám Franciaországban és az Egyesült Királyságban is csökkent a pezsgőfogyasztás, ami a gazdasági bizonytalansággal és a luxus termékek iránti kereslet csökkenésével magyarázható. A fiatalabb generációk, különösen a Z generáció, egyre inkább az alkoholmentes italok felé fordulnak. Egyre több bizonyíték utal arra, hogy a Z generáció és az Y generáció olyan kulcs piacokon, mint az Egyesült Államok, elfordulnak az alkoholtól, gyakran alkoholmentes koktélokat választva helyette, miközben a baby boomer generáció nyugdíjba vonul és kevesebbet költ borra és pezsgőre.

A világjárvány utáni pezsgőkereslet 2022-ben érte el csúcspontját, amikor a szállítások elérték a 326 millió palackot, azóta azonban folyamatosan csökkenő tendenciát mutat. 2023-ban körülbelül 299 millió palack került forgalomba, ami több mint 8%-os csökkenést jelent.

Miközben a globális piacon csökkenés figyelhető meg, itthon a trendek teljesen más irányt vesznek. A Statista Market Forecast 2025-ös előrejelzése alapján a magyarországi pezsgőpiac éves bevétele várhatóan elérheti az 50,9 millió dollárt, ami körülbelül 17,77 milliárd forintnak felel meg. Ebből a kiskereskedelmi értékesítések 31,5 millió dollárt (kb. 11 milliárd forint) tesznek ki, míg a vendéglátóipari forgalom (HoReCa) 19,4 millió dollárt (6,77 milliárd forint) képvisel. Az egy főre jutó otthoni fogyasztás évente körülbelül 0,27 literre becsülhető.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2023-as jelentése szerint a magyar pezsgőgyártás robosztus növekedésen ment keresztül: az éves termelés elérte a 15,16 millió litert, melyből 13,92 millió litert sikerült értékesíteni. Ez a teljes ágazat számára 13,7 milliárd forintos nettó árbevételt generált. Különösen figyelemre méltó, hogy a 17 hazai pezsgőgyártó vállalat termékei iránt nemcsak a belföldi, hanem a nemzetközi piacon is kiemelkedő érdeklődés mutatkozik – a teljes értékesítés 29%-át, körülbelül 4 millió litert exportáltak, ami 2,89 milliárd forintos bevételt jelentett. A hazai fogyasztók közel 10 millió liter pezsgőt vásároltak, összesen 10,81 milliárd forint értékben.

Séra Mihály, az Esterházy Pezsgőgyár egyik tulajdonosa és pezsgőmestere kiemelte, hogy a pezsgőgyártás iránti érdeklődés folyamatosan növekszik. A szakértő megjegyezte, hogy a minőségi magyar pezsgők iránti kereslet nemcsak az ünnepi időszakokra korlátozódik, hanem az év minden hónapjában egyre többen fedezik fel ezeket a különlegességeket. Az emberek ma már nem csupán alkalmakra, hanem a hétköznapokban is szívesen választják a hazai pezsgőket, ezzel is támogatva a helyi termelést és a tradicionális technológiákat.

Illetve azt tapasztaljuk, hogy egyre több embert érdekel a pezsgőgyártás folyamata, nem csak a kóstolás, hanem az előállítás apró részletei, és egyre többen érdeklődnek a pezsgőgyártás történelme valamint maga a rusztikus épület iránt is. Sőt, egyre többen tartják az esküvőjüket is ilyen különleges helyen

Related posts