Tizenéves használt autó 1,5 millióért? Mikor lesz lehetőségünk a fejlődésre?

Az importőrök véleménye szerint manapság a legjobb módja az autósok meggyőzésének a különféle extra szolgáltatások kínálata.
Az újautó-piac fontos szereplői vitatták meg a jövőt, és magyar piac alakulását az Automotive Summit konferencián. Szó lesz az árérzékenységről, gazdasági bizonytalanságról, használt autókról és arról is, hogy hogyan fogytak el azok a magánvásárlók, akik új autókat vennének.
A gazdasági instabilitás, a lakosság óvatos vásárlóereje és a kiemelkedően magas kamatszintek egyaránt gátat szabnak a magyar újautó-piac növekedésének.
Jól látható, hogy az új autók átlagárainak drasztikus növekedése nem követte a fizetések emelkedését. Ez a jelenség arra utal, hogy a vásárlóerő és az új autók ára között jelentős eltérés mutatkozik. Ezt a trendet még inkább alátámasztja, hogy a legnagyobb népszerűségnek örvendő autók között a tizenkét éves, körülbelül 1,5 millió forintos használt modellek találhatók.
A magyarországi autópiac árérzékenysége különösen figyelemre méltó, hiszen évente körülbelül 900 ezer jármű talál új gazdára, ám az új autók esetében csupán 150 ezer körüli számot regisztrálhatunk. A használtautó-import is hasonló mértékben mozog, ami azt jelzi, hogy a lakossági vásárlók egyre inkább eltűnnek az újautó-piacról. Az importőrök ezt a trendet különféle extragaranciák, szervizcsomagok és egyéb többletszolgáltatások bevezetésével próbálják ellensúlyozni, remélve, hogy így sikerül meggyőzniük a potenciális vásárlókat.
Az importőrök szerint a járvány előtti volumenek elérését korai emlegetni, de lassú növekedésre lehet majd számítani akkor, ha enyhül a gazdasági bizonytalanság. Példaként mondták a Magyarországhoz hasonló népességű Csehországot, ahol az idei első negyedévben majdnem 60 ezer új autót helyeztek forgalomba, szemben a magyarországi 30 ezres nagyságrenddel.
A magyar autópiac várható bővülését, vagyis az újautó-eladások növekedését sok szempontból indokolhatja, hogy a motorizáció terén még jelentős lehetőségek rejlenek. Jelenleg Magyarországon mindössze 434 személyautó található ezer lakosra vetítve, ami jelentősen elmarad az uniós átlag 561 autós mutatójától. Ez a különbség arra utal, hogy a jövőben még sok potenciál van a piacon, amely hozzájárulhat a növekedéshez.
A szakértők véleménye szerint az elektromos autók piaci térnyerését leginkább az ár kérdése nehezíti. Ezen kívül kiemelt fontosságú az edukáció, mivel sok vásárló nincs tisztában a villanyautók valódi előnyeivel. Ugyanakkor a szakemberek figyelmeztettek, hogy az elektromos autók nem feltétlenül jelentik a megoldást mindenki számára, így a hagyományos belső égésű motorral működő autók és a hibridek iránti kereslet továbbra is megmarad. A villanyautók elterjedése várhatóan fokozatosan fog zajlani, de egy gyorsabb növekedést hozhat, ha a magánvásárlók állami támogatáshoz jutnak az elektromos járművek beszerzéséhez.