"A tanárok teljesítményértékelése meglehetősen véletlenszerű és önkényes módon zajlott, ami miatt 24 ezer pedagógus nem részesült béremelésben."


Az idei őszi béremelésből összesen 24 192 tankerületi iskolában dolgozó pedagógus maradt ki, amely a korábbi tanévben végzett első teljesítményértékelés eredményei alapján lett volna esedékes. Ezt a Klebelsberg Központ adatai alapján tudta meg a Népszava. A tankerületi központok működéséért felelős szervezet tájékoztatása szerint idén 58 685 pedagógus részesült béremelésben a teljesítményük alapján, miközben az előző tanévben a tankerületi intézményekben összesen 82 877 pedagógus dolgozott.

A pedagógusok teljesítményét az iskolaigazgatók értékelték, figyelembe véve több szempontot. Ezek közé tartozott a kompetenciamérések eredménye, az érdemjegyek alakulása, az érettségi vizsgák teljesítménye, az óralátogatások száma, valamint a tanfelügyeleti értékelések tapasztalatai. Emellett minden pedagógusnak három konkrét célkitűzést kellett megfogalmaznia a tanév során, amelyek megvalósulását az igazgatók rendszeresen ellenőrizték.

A maximálisan elérhető pontszám 100 volt, és a kiemelkedő teljesítményt a 80 pont vagy annál magasabb értékek jelentették. Ezen teljesítmény elérésével a résztvevők havi bruttó 20 és 60 ezer forint közötti juttatásra számíthattak. Azok, akik 50 és 79 pont között teljesítettek, az átlagos kategóriába tartoztak, és ők legfeljebb bruttó 20 ezer forintot kaphattak. A 50 pont alatti eredményt elérők a fejlesztésre szorulók csoportjába kerültek.

A teljesítményért járó juttatások részletes elosztását Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének ügyvivője kapta meg a legutóbbi egyeztetés során, amelyet a Belügyminisztériumban tartottak a Klebelsberg Központ elnökével. Az adatok alapján 3939 tanár részesült bruttó 10 ezer forint alatti emelésben, míg 9390 pedagógus bruttó 10-20 ezer forint közötti összegben. A legnagyobb csoport, 29 749 tanár, bruttó 20-30 ezer forint közötti juttatásban részesült. Ezen kívül 8801 fő kapott bruttó 30-40 ezer forintot, 3734 fő 40-50 ezer forintot, míg 3063 fő bruttó 50-60 ezer forintot. A fejlesztendő kategóriába 450 pedagógus került.

Az adatokból az derült ki, hogy a pedagógusok többsége csak alacsonyabb mértékű béremelést kapott, annak ellenére is, hogy a Klebelsberg Központ korábbi tájékoztatása szerint 45 357-en érték el a legmagasabb, vagyis a kiemelkedő teljesítményszintet.

Nagy Erzsébet megfigyelései alapján az adatok azt mutatták, hogy az értékelési folyamat során jelentős szubjektivitás volt jelen. A besorolások és az összegek elosztása nem tükrözte a valós arányokat, hanem inkább véletlenszerűnek vagy önkényesnek hatott. Ez a megközelítés indokolatlanul nagy eltéréseket okozott azok között, akik azonos munkát végeztek.

A szakszervezeti ügyvivő a Népszavának nyilatkozva kifejtette, hogy a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetéhez az utóbbi hetekben számos jelzés érkezett a teljesítményértékelés kapcsán. Sok pedagógus úgy véli, hogy az értékelési eredmények irreálisak, és a jelenlegi rendszer egyáltalán nem nyújt motiváló környezetet számukra. Ezen kívül többen arról számoltak be, hogy a tankerületi központok megakadályozták őket abban, hogy a tavaly megkezdett teljesítménycéljaikat továbbvigyék, így az idei tanévben új célokat kellett kitalálniuk.

A szeptember 30-ai belügyminisztériumi egyeztetés során a köznevelési államtitkárság képviselői elismerték, hogy a rendszerben számos hiányosság található. Ennek ellenére hangsúlyozták, hogy idén nem terveznek változtatásokat, sőt a következő évi parlamenti választásokig nem kívánnak jogszabálymódosítást végrehajtani az oktatással kapcsolatosan. Az okokkal kapcsolatban azonban nem érkezett magyarázat.

- fejtette ki Nagy Erzsébet.

Related posts