Verstappen, Norris vagy Hamilton – bemutatjuk a Formula-1 2025-ös szezonjának várható erősorrendjét! Ki lesz a gyorsaság bajnoka, és kik azok, akik felkészültek a kihívásokra? Fedezzük fel együtt a versenyzők formáját és csapataik erejét, hogy kiderüljön,


A Formula-1 2025-ös idénye ezen a héten végre kezdetét veszi, és mi már összeállítottuk a várható erősorrendet. Kérdés, hogy Lewis Hamilton vajon megszerzi-e nyolcadik világbajnoki címét a Ferrari színeiben? Milyen izgalmakat tartogat a McLaren-Mercedes-Red Bull hármas csata? És vajon melyik csapat néz majd vissza bánatosan, hogy egyáltalán benevezett? Ezekre a kérdésekre keresünk válaszokat az utóbbi évek egyik legérdekesebb szezónak ígérkező eseményében.

A héten megkezdődik a Formula-1 2025-ös szezonja, amely számos izgalmas újdonságot hoz magával. Különösen figyelemre méltó, hogy ezentúl nem jár plusz pont a leggyorsabb körért, ami új kihívások elé állítja a csapatokat és a pilótákat. Emellett érdemes megemlíteni, hogy ez az év az utolsó alkalom, amikor csupán tíz csapat mérkőzik meg a rajtrácson, hiszen 2026-tól a Cadillac Formula 1 Team is csatlakozik a mezőnyhöz, ezzel tovább színesítve a versenysorozatot. Izgalommal várjuk, hogy milyen fordulatokat tartogat ez a különleges év!

Az új csapatok érkezése még nem fog hatással lenni a 2025-ös versenyszezonra, azonban a 2026-os idényt már egy teljesen új szabályrendszer fogja meghatározni a Forma-1 világában. A 2023 végén megszületett döntések részeként, amelyek célja a korai fejlesztésekért folytatott verseny leállítása, a csapatok számára 2025. január 1-jéig tilos lesz aero-teszteket végezniük a 2026-os szabályoknak megfelelő autókkal. Ennek ellenére a szezon során bármelyik csapat szabadon átállhat a következő év kihívásaira, így a fókusz áthelyezése már a középszezonban is megtörténhet.

Fontos megemlíteni, hogy néhány évvel ezelőtt a Formula-1 világában életbe lépett egy aerodinamikai hendikeprendszer, amely célja a mezőny összetartása volt. Ez a rendszer a konstruktőri világbajnokság helyezései alapján szabályozza, hogy az egyes csapatok mennyi időt tölthetnek a szélcsatornában, illetve hány CFD-tesztet végezhetnek. A szabályozás szerint a csapatok között ötszázalékos lépcsők vannak: a bajnoki éllovas 70%-os értéken indul, míg a tizedik helyezett 115%-on áll. A hetedik helyezett értékei jelölik ki a 100%-os alapot, ami egy két hónapos időszakra 320 szélcsatornás futást, valamint 400 szélcsatornában eltölthető órát jelent. Ebből maximum 80 óra lehet olyan tesztelés, ahol a levegő sebessége meghaladja a 15 m/s-ot.

A hendikeprendszert félévente frissítik a világbajnoki állások fényében. Ennek következtében azok a csapatok, amelyek már a következő időszakra összpontosítanak, tudatosan dönthetnek úgy, hogy a nyári újraszámolás előtt néhány pontot "elveszítenek". Ez lehetőséget ad számukra, hogy szabadabban kísérletezzenek az új autóik fejlesztésével.

Ezt észben tartva és a bahreini teszt eredményeit, valamit a csapatok nyilatkozatait megvizsgálva állítottuk össze a 2025-ös szezon előzetes erősorrendjét.

Természetesen fontos megjegyezni, hogy ez a sorrend bármikor felborulhat, hiszen a versenyzőket akár egy hónapra is eltilthatják, ha többször kifogásolják az FIA-t vagy annak munkatársait, esetleg a egy rosszabbul sikerült futam közbe, vagy az után káromkodnak.

Tavaly a Sauber már annak is örülhetett, hogy pontot tudott szerezni a szezonban és a teszteken nyújtott teljesítményüket látva, idén is valószínűleg csak az lehet a céljuk, hogy megússzák a pont nélküli szezont. A Sauber csapata átmeneti időszakot él, hiszen 2026-ban az Audi átveszi a csapatot, így ők egyértelműen a következő szezonra és az új szabályrendszerre fognak készülni.

A csapat új csillaga, Gabriel Bortoleto, aki a Formula-2 bajnoki címét zsebelte be, nem mentesült a kihívásoktól a legutóbbi teszten, ahol az autó kezelésével küzdött. Valószínű, hogy a zöld-fekete járművel az egész szezon során akadhatnak nehézségei, de optimizmussal tekinthet a jövőbe. A csapat átalakulásával jövőre valószínűleg egy sokkal erősebb formációban indulhat. Ez az év azonban remek lehetőséget kínál a fiatal brazil számára, hogy értékes tapasztalatokat gyűjtsön a Formula-1 világában.

A csapat veteránja, Nico Hülkenberg is küzdött a Sauberrel a tesztek alatt, azonban tapasztalata segíthet neki abban, hogy egy kaotikus versenyen pontot, vagy pontokat szerezzen.

A középmezőny csapatai hihetetlenül szoros versenyt vívnak egymással, és bár mindenki a győzelemre törekszik, valakinek elkerülhetetlenül meg kell húznia a rövidebbet. Mi úgy látjuk, hogy a Visa Cash App Racing Bulls csapata lehet a legnagyobb kihívás előtt, hiszen egy fiatal pilótapárossal és új névvel vágnak neki a szezonnak. Cunoda Júki már korábban is bizonyította, hogy tehetséges versenyző, de a Red Bullnál nem tudta elnyerni a vezetőség bizalmát. A Honda távozásával pedig megnőtt az esélye, hogy a japán pilóta elhagyja az osztrák csapatot. Ezzel szemben Isack Hadjar újoncként lép be az F1 világába, miután egy hajszálnyival lemaradt a Formula-2-es bajnoki címről a Sauber brazil pilótája mögött. Izgalmas időszak vár ránk, és kérdés, hogy a fiatalok mennyire tudják majd megvetni a lábukat a legmagasabb szinten!

A csapat technikai háttérzavara jelentős mértékben a gyengélkedő Red Bullra támaszkodik, így várható, hogy a középmezőnyben stabilan helytállnak, de a céljaik között csupán az alkalmi pontszerzés szerepel. A japán versenyző tapasztalata révén valószínű, hogy többször fogja elérni a pontszerző helyeket, mint újonc társai, ám a francia pilótának van mit bizonyítania. Eközben Cunoda már más csapatok iránt is érdeklődik, ami azt jelenti, hogy a várt erősorrend könnyen felborulhat.

A Haas csapata jelentős átalakulásokon ment keresztül az új szezon előtt, hiszen Esteban Ocon és az újonc Ollie Bearman érkezése új dimenziókat nyit meg számukra. Bearman, aki már néhány F1-es verseny tapasztalatával rendelkezik, úgy tűnik, hogy gyorsan alkalmazkodik a körülményekhez. A csapat a tesztek során összesen 457 kört teljesített, ami csak a Mercedes teljesítményét múlja felül. Ocon egyedül 260 kört futott, ezzel nemcsak saját magát, hanem a csapatot is kiemelte a mezőnyből. Noha a bahreini tesztidőszak ígéretes eredményeket hozott, a Haas-nak valószínűleg nem lesz elég ahhoz, hogy a nyolcadik helynél előrébb végezzen, mivel a rivális középcsapatok jelentős fejlődésen mentek keresztül.

Az Alpine-től érkező tapasztalat francia szempontból kulcsfontosságú lehet, mivel bizonyíthatja, hogy a francia csapatnál felmerülő gondok nem az ő hibájukból erednek. Bearman számára a fő prioritás a beilleszkedés és a tanulás, és ha sikerül jól teljesítenie, akkor stabil pozíciót építhet ki magának a Formula-1 világában. Mindkét pilóta rendkívül motivált lesz, hogy kiemelkedő teljesítményt nyújtsanak. A középmezőny alján való harc várható tőlük, de van reális esélyük néhány pont megszerzésére is.

Az Aston Martin a tesztek alapján egy meglehetősen gyenge autóval vághat neki az idei versenyszezonnak, de ez a csapat az egyik legnehezen megítélhető a mezőnyben. Tavaly a legjobbak és a középmezőny között ingadoztak, idén viszont láthatóan felzárkóztak a konkurenciához. Ne felejtsük el, hogy jelentős összegeket fektettek infrastruktúrájuk fejlesztésébe; például az új szélcsatornájukat még nem tudták kihasználni az idei autó tervezésekor. Emellett elengedhetetlen, hogy...

A Red Bulltól érkező Newey azonban csak a bahreini teszt után állt munkába, és feltételezhető, hogy a csapat már az új regulációra készül és elengedi az idei szezont. De az is elképzelhető, hogy a csapat tulajdonosa, Lawrence Stroll már az idén eredményeket vár a pénzéért cserébe, és egy teljesen más autó áll majd rajthoz Ausztráliában, mint amit láthattunk Bahreinben.

A jelenlegi helyzet alapján az Aston Martin jelentős visszaesésre készülhet a következő versenyszezonban. Bár a négyszeres világbajnok Fernando Alonso tehetsége lehetőséget ad arra, hogy még egy gyengébb autóval is figyelemre méltó teljesítményt nyújtson, Lance Stroll eddigi teljesítménye aggasztó. Az utolsó 11 versenyéből egyetlen pontot sem szerzett, és a jelek szerint az idei évben sem várható, hogy sokkal kedvezőbb eredményekkel rukkol elő.

Az Alpine csapata igazán lenyűgöző teljesítményt nyújtott a legutóbbi tesztnapokon, különösen ahhoz képest, ahogyan a tavalyi szezon elején szerepeltek, amikor egy túlsúlyos autóval vágtak neki a versenyeknek. Ennek köszönhetően valószínű, hogy a középmezőny élén fognak harcolni a pilótáik. Viszont ha a pilótákra terelődik a szó, ott már adódnak némi aggályok.

A csapatot egyértelműen Pierre Gasly fogja vezetni, aki jó formában zárta a tavalyi évet és elégedett az Alpine idei autójával, úgyhogy nem csak rendszeresen ott lehet a pontszerző helyeken, de egy-egy kaotikusabb versenyen akár még a dobogóra is felérhet, ahogy tavaly Brazíliában. A csapat másik versenyzője Jack Doohan, aki elképesztően meggyőző teljesítményt hozott a teszteken, így az általunk megjósolt 17. hely nem őt, hanem az Alpine csapatmenedzsmentjét minősíti, ugyanis a francia gárda az ausztrál pilóta bejelentése után lecsapott Franco Colapintóra is, aki hivatalosan a franciák tartalékpilótája lesz. Az Alpine kommunikációja, azonban elég erősen arra utal, hogy már a szezon közepe előtt leváltják Doohant az argentinra, aki mögött hatalmas médiavisszhang van, annak ellenére, hogy tavaly a Williams autóját nem egyszer összetörte. Ebből fakadóan az ausztrál pilótai idei szereplése várhatóan nagyon rövid lesz - ha csak nem alkot maradandót az első néhány verseny során -, így nem fog előkelő helyen zárni a bajnokságban.

A bahreini teszt legnagyobb meglepetése kétségkívül a Williams csapat volt. Lenyűgöző döntést hoztak, amikor Carlos Sainz-t szerződtették a Ferraritól. Ez a tapasztalt versenyző nemcsak hogy hozzájárulhat a brit istálló fejlődéséhez, hanem lehetőséget kap arra is, hogy bizonyítsa, az olaszok hibát követtek el, amikor elengedték őt. A teszten Sainz futotta a leggyorsabb kört, és ezzel egyedülálló teljesítményt nyújtott: ő lett a harmadik pilóta a Formula-1 történetében, aki a sportág három legendás csapatánál, a Ferrarinál, a McLaren-nél és most a Williamsnél is versenyezett, követve ezzel Nigel Mansell és Alain Prost nyomdokait. Sainz pályafutása során 2019 és 2020 között a McLaren színeiben, majd 2021 és 2024 között a Ferrari kötelékében versenyzett.

Alexander Albon megbízható teljesítménye mellett Carlos Sainz tapasztalata és gyorsasága kulcsszerepet játszhat a csapat középmezőnybeli előrehaladásában. Bár a dobogós helyezések még távolinak tűnnek, a rendszeres pontszerzés egy reális célkitűzés lehet számukra, amennyiben az autó valóban olyan versenyképes, mint ahogyan azt a tesztek során láthattuk. Azonban ez utóbbi körüli kérdőjelet vet fel, hogy a sajtóinformációk szerint a brit csapat Bahreinben jobban felhúzott motorral és kevesebb üzemanyaggal indult a pályára, mint a riválisok.

A Mercedes csapata komoly átalakuláson megy keresztül Lewis Hamilton távozásával. George Russellre hárul a feladat, hogy vezéregyéniséggé váljon, míg a rendkívül tehetséges, de még fiatal Kimi Antonelli számára az lesz a kihívás, hogy alkalmazkodjon a Formula-1 pörgős világához.

A Mercedes idei teljesítménye nem éppen az álomkép, hiszen a csapat autói csak a hidegebb körülmények között mutatták meg valódi potenciáljukat. Mivel az idény során nem ők számítanak a legnagyobb favoritoknak, valószínű, hogy az erőforrásaikat a következő szezonra fogják fókuszálni. Ehhez pedig jól jöhet, ha több időt tölthetnek a szélcsatornában, mint vetélytársaik. Ez a helyzet azt is jelenti, hogy egyik pilótájuknak sincs mit veszítenie, így várható, hogy a számukra kedvező pályákon kiemelkedő teljesítményt nyújtanak, és akár dobogós helyezéseket is elérhetnek. Sőt, nem kizárt, hogy futamgyőzelmeket is bezsebelnek, ám a bajnoki címért folytatott harcba valószínűleg nem tudnak majd beleszólni. Ez az év viszont remek lehetőséget biztosít mindkét versenyzőjüknek, hogy megszokják a megváltozott szerepkörüket és felkészüljenek a következő kihívásokra.

Az utóbbi évek Verstappen-féle uralkodása után a legfrissebb tesztek során a Red Bull nem tűnt annyira stabilnak, mint korábban. A szakértők egy része az osztrák csapatot már csak a negyedik legjobbnak tartja, azonban a Red Bullnál valószínűleg nem adják fel könnyen. Az eddigi sikereik ezen szabályozási időszak alatt figyelemre méltóak voltak, és jövőre a Honda motor helyett saját erőforrással készülnek a megmérettetésre, aminek teljesítménye még kérdéses. Ennek ellenére nem valószínű, hogy a Red Bull lemondana a bajnoki címről, így valószínű, hogy még rengeteg fejlesztés vár ránk az autó terén, ami a Ferrarit és a McLarent is mozgásra ösztönözheti.

Bár az első adatok alapján korán sem a legerősebb autó a Red Bull, de ha van pilóta, aki képes a harmadik vagy negyedik leggyorsabb autóval is világbajnok lenni, az Max Verstappen, akinek nagyon fekszik a jelenlegi szabályozási rendszer, és agresszív vezetési stílusával, valamint megbízhatóságával szinte biztos, hogy idén is futamgyőzelmeket szerez csapatának. Liam Lawson, a legtapasztaltabb kezdőnek csupán egy feladata lesz az idén, mégpedig az, hogy a lehető legközelebb maradjon a holland versenyzőhöz.

A Ferrari Lewis Hamilton szerződtetésének köszönhetően folyamatosan a figyelem középpontjába került. És valljuk be, eddig sem volt éppen a világ elfeledett sarkában...

A nagy magabiztosságot azonban megtörte a teszten mutatott forma, ahol a versenyszimulációkból az derült ki, hogy a teljes távon bő fél perccel lassabbak, mint a McLaren. Igaz, az olasz sajtó azóta arról ír, hogy csak altattak a maranellóiak, de már ott is inkább csak azt olvasni, hogy közelebb vannak a britekhez, mint ahogyan az a teszteken látszott, és igazából tényleg az övék a "második erő".

A versenytempót tekintve Charles Leclerc és Lewis Hamilton várhatóan szoros versenyt fognak futni, de a monacói versenyző tapasztalata az olasz csapatnál nagyobb, mint a hétszeres világbajnoké, aki jelenleg még a Ferrari világához próbál alkalmazkodni. Az viszont egyértelmű, hogy mindkét pilóta eséllyel pályázik a dobogó legfelső fokára számos futamon.

A csapat tavalyi teljesítménye és a teszteken nyújtott eredmények alapján kétségtelen, hogy a McLaren lesz az, amelyik a mezőny élén jár majd. Ugyanakkor a leggyorsabb autó önmagában nem garantálja az egyéni világbajnoki cím megszerzését; a konstruktőri bajnokságban viszont komoly sikereket érhetnek el.

Lando Norris teljesítménye és képessége alapján nem kérdés, hogy esélyes az egyéni világbajnoki címre is, azonban még mindig nincs olyan tapasztalata, mint Max Verstappennek. Éppen ezért úgy véljük, hogy még legalább egy évet várnia kell arra, hogy a magasba emelje a hőn áhított kupáját. Oscar Piastri a tavalyi szezonban gyengébben teljesített, mint a brit versenyzőtársa, azonban nagyon megbízhatóan, folyamatosan ott volt az élmezőnyben, így tőle idén is erre számítunk. Meglepő módon a McLarennek az egyik legnagyobb problémája, hogy két kiváló versenyzője van, és abban az esetben, ha nem tudják taktikusabban összerakni a papaja-szabályokat, mint tavaly, azzal könnyen a holland címvédő kezére játszhatnak.

Összességében a 2025-ös szezon rengeteg izgalmat tartogat, mind a középmezőnyben, mind az élmezőnyben, miközben szemtanúi lehetünk a pilóták egy új generációjának felnövésének is.

A győztesek változatossága szempontjából már 2024 elkényeztetett minket, hiszen 7 különböző versenyző nyert futamokat, ráadásul eddig példátlan módon mind egynél többször, idén pedig még kiegyensúlyozottabbnak látszik a mezőny, úgyhogy meglepetésekből biztos nem lesz hiány. Pont emiatt igazán nehéz megjósolni az idei szezon befutóit, de mi erre a sorrendre számítunk:

Related posts