Üzenetküldésre és szórakozásra tervezték az ezredforduló legkreatívabb, de sokak szerint legfeleslegesebb találmányát, amely egy új dimenziót nyitott meg a kommunikáció és a játék világában.


A mobiltelefonok árának folyamatos csökkenése és a kedvezőtlen időzítési döntések következtében végül csupán három évnyi piaci jelenlét adatott meg számára.

Okostelefon nélkül a legtöbb ember ma már szinte el sem tudja képzelni a mindennapjait. A napi időjárás ellenőrzésétől kezdve a legfrissebb hírek nyomon követésén át sokan a munkahelyi feladataik egy jelentős részét is ezen eszköz segítségével intézik.

A két legismertebb operációs rendszer, az iOS és az Android, 2008-as debütálása előtt már léteztek alternatív megoldások is a mobilpiacon. Az üzletemberek körében népszerű Blackberry és a Windows Mobile platformok már az ezredfordulón megjelentek, hozzájárulva a mobil technológia fejlődéséhez.

A tizenévesek igényei ekkor még nem foglalkoztatták a döntéshozókat, míg a mobiltelefonok ára oly magas volt, hogy csupán kevesek kiváltságát képezte. Ezt a helyzetet vette észre egy amerikai startup, a Cybiko, amelyet David Yang, a mesterséges intelligencia és gépi tanulás területén úttörő szerepet játszó ABBYY alapítója indított el.

Az 1998-ban, a cég az Egyesült Államokba való részleges áttelepítését követően elindult fejlesztést egy hat országban készített felmérés előzte meg: ebből kiderült, hogy a fiataloknak igenis szüksége van egy olyan eszközre, amin tarthatják egymással a kapcsolatot.

Az első prototípus 1998 októberében készült el, 1999 végére pedig meg is született a végső verzió, ami egyszerre akár háromezer eszköz mindenféle adótorony nélkül való hálózatba kötését tette lehetővé.

A gyártási nehézségek miatt hivatalosan csak 2000 áprilisában piacra dobott eszköz mai szemmel nem ígért túl sokat: egy megosztó (öt színben gyártott) testbe bújtatott teljes értékű billentyűzetet, fekete-fehér képernyőt, egy SmartMedia-kártyákat fogadó MP3-lejátszót, a kisebb távolságra lévő többi Cybikóhoz csatlakozni képes adó-vevő rendszert, valamint játékok és alkalmazások letöltésének lehetőségét.

A húszmillió dolláros befektetés váratlanul rendkívül gyorsan megtérült, hiszen a 139 dolláros árú készülékekből már az első évben félmillió darabot értékesítettek (ennek a felét az adventi időszakban), ami valószínűleg a tamagocsikat és stratégiai játékokat ötvöző CyLandiának volt köszönhető. Ebben a játékban egy apró Cy-B nevű lényt kellett gondozni, ami igazán izgalmas kihívásokat jelentett. A játék a Cybiko kikapcsolt állapotában is folytatódott, így a kis lények, ha nem kaptak megfelelő figyelmet, könnyedén világgá szaladtak: egy közeli eszközre átfutva tűntek el.

A második év a szeptember 11-i támadások, illetve a dotcom-lufi kipukkadása már nem alakult ilyen jól, hiszen a cég hiába dobta piacra a szépnek az elődjénél is kevésbé nevezhető Cybiko Xtreme-et, az játékkonzolként nem tudott igazán jó alternatívát nyújtani a Game Boy Color, illetve a Game Boy Advance mellett, az üzenetküldésre pedig egyre olcsóbb mobiltelefonok álltak rendelkezésre.

A fejlesztő cég 2001 folyamán ennek hatására két darabra szakadt: az egyik a meglévő hálózatot igyekezett fenntartani, a másik pedig a játékfejlesztésre helyezte a fókuszt, rövidesen szoros együttműködést kiépítve a Motorolával, a Nokiával, valamint számos, ma is létező vállalattal.

A Cybiko 2003-ban végleg lehúzta a rolót, de a megmaradt darabok még mindig aktívan keresik új gazdáikat a különféle online piactereken.

Related posts